Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

IT från Göteborg till Hallandstrafiken och Jönköpings Länstrafik

Tomas Gabinus, vd för IT-företaget Pilotfish. Foto: Niklas Axhede.

IT-företaget Pilotfish, med bas i Göteborg, har fått ännu en stororder från svenska kollektivtrafikmyndigheter. Det är Jönköpings Länstrafik (JLT) och Hallandstrafiken som tillsammans har upphandlat 530 IT-plattformar till sina nya system för datakommunikation.

Att kunna välja mellan olika leverantörer för såväl hårdvarusystem som mjukvarulösningar och kunna koppla dessa till samma plattform är en viktig del i att framtidssäkra IT-miljön utan att bli låst till en enda leverantör.

Enligt Pilotfish´ vd Tomas Gabinus kan man använda standardiserade plattformslösningar för att sänka totalkostnaden samtidigt som olika leverantörer kan fokusera på det de är bäst på.

Den plattform som JLT och Hallandstrafiken har valt från Pilotfish innefattar en fordonsgateway som kan integrera olika hårdvarusystem i samma nätverk. Den innefattar också en Androidbaserad platta, förarkonsolen, där det är möjligt att använda appar både från Pilotfish och andra apputvecklare.

Plattformen fungerar som ett slags ramverk som kan fyllas med innehåll från såväl Pilotfish som andra leverantörer. JLT och Hallandstrafiken kommer själva kunna sköta drift och konfiguration av plattformens gateway, vilket gör det smidigt och snabbt att genomföra ändringar och uppdateringar vid behov.

– Den nya öppna arkitekturen som är baserad på de standarder som utvecklats inom organisationen ITxPT ändrar beteendet hos marknadens aktörer fundamentalt. Leverantörer av till exempel video eller passagerarräkning kan nu fokusera på sina kärnvärden och verkligen bli bäst på det de gör, säger Tomas Gabinus.

Ytterligare en del i plattformsupplägget är att det biljetthanteringssystem som Jönköpings Länstrafik och Hallandstrafiken utvecklar tillsammans med Kalmar och Kronoberg kommer att styras via appar i förarkonsolen.

De delar av biljettsystemet som installeras i bussarna kommer också att kunna övervakas, uppdateras och konfigureras via serversystemet.

– Det är centralt för alla stora företag att ha en strukturerad arkitektur på plats eftersom våra kunder kontinuerligt lägger till och uppgraderar fordonssystemen. Ett vanligt exempel är att man vill skicka ut en säkerhetsuppdatering, kommenterar Tomas Gabinus.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)