Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kraftig minskning av biodrivmedel i trafiken

Användningen av biodrivmedel som HVO  minskade kraftigt i fjol som ett resultat av politiska beslut av förra regeringen.

Användningen av biodrivmedel för vägtransporter minskade kraftigt förra året. Nergången är den första sedan biodrivmedel började användas på 1990-talet. Mest minskade användningen av HVO. Nergången orsakar mer koldioxidutsläpp än vad hela inrikesflyget står för, rapporterar Svebio, Svenska Bioenergiföreningen som har sammanställt preliminär statistik från SCB.

Andelen biodrivmedel av drivmedel för vägtransport räknat på energiinnehåll minskade från 20,8 procent 2017 till 19,1 procent 2018. Störst var minskningen för biodieseln HVO och totalt användes 16,4 TWh biodrivmedel. Det är en kraftig nedgång från de 19,1 TWh som användes rekordåret 2017.

– Siffrorna visar att regeringens införda reduktionsplikt blivit ett tak för biodrivmedel där incitamentet att öka användningen förnybara drivmedel uteblivit. Vi har tidigare i Sverige lyckades dubblera mängden biodrivmedel på bara tre år. Nu går utvecklingen starkt bakåt. Vi tappade ungefär 2,7 TWh från 2017.

– Den här nedgången mellan åren orsakar mer koldioxidutsläpp än vad hela inrikesflyget står för, säger Gustav Melin, vd i Svebio.

Den kraftiga tillbakagången för biodrivmedel beror på införandet av reduktionsplikt från 1 juli 2018 och att politikerna satte reduktionskvoten för lågt. De företag som levererar drivmedel måste blanda in biodrivmedel så att man åstadkommer den reduktion av koldioxidutsläpp från bensin och diesel som fastställs i kvoten.

Uppenbarligen sattes kvoten för lågt så att biodrivmedelanvändningen minskade och vi har fått kraftiga utsläppsökningar, konstaterar Svebio.

Även om biodrivmedelsanvändningen minskade 2018 gäller det inte alla biodrivmedel. För första gången sedan 2011 ökade leveranserna av E85 med 13 procent jämfört med 2017. Även användningen av rapsdiesel så kallad B100 ökar för första gången sedan 2015 och med hela 39 procent. Slutligen ökar andelen biogas i fordonsgas till 92 procent.

Fakta om biodrivmedelsanvändningen 2018 (2017 års siffror inom parentes):

Under 2018 användes totalt 16,4 TWh (19,5 TWh) biodrivmedel, varav 10,6 TWh (13,7 TWh) var HVO-diesel, 3,3 TWh (3,1 TWh) var FAME (rapsdiesel), 1,4 TWh (1,3 TWh) var biogas och 1,1 TWh (1,2 TWh) var etanol. Biodrivmedlen svarade för 19,1 procent av drivmedel för vägtransporter, och 24,9 procent av all diesel, räknat på energiinnehåll.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)