Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

80 får gå när Keolis ska spara

Omkring 80 medarbetare får gå när Keolis Sverige ska pressa sina kostnader. Foto: Ulo Maasing.

Omkring 80 anställda hos buss- och spårvägsoperatören Keolis Sverige tvingas gå när företaget ska minska kostnaderna och öka lönsamheten på den hårt konkurrensutsatta marknaden för upphandlad kollektivtrafik. Det är antalet administrativa tjänster i Keolis Sverige som nu ska minskas rejält.

Keolis Sverige lanserade tidigare i år en ny organisationsstruktur som ska ge ökad effektivitet genom förändringar i ansvarsområden.

– Under de senaste månaderna har vi gjort ett omfattande arbete med att granska vår verksamhet. Vi har nu en bra uppfattning om hur vi kan utveckla företaget för att uppnå rätt kostnadsstruktur. De presenterade förändringarna är en konsekvens av för låg underliggande lönsamhet och ska sänka kostnaderna i hela företaget, säger Keolis Sveriges vd Jan Kilström.

Under det kommande året ska en rad förändringar göras inom Keolis Sverige. Dit hör att se över rutiner i servicehallar, fordonskostnader, utbildningsrutiner och hantering av fordons- och motpartsskador.

Omorganisationen innebär att cirka 80 administrativa tjänster i företaget försvinner, dels på huvudkontoret dels i produktionsorganisationen.

Samtliga initiativ syftar till att säkerställa företagets kostnadseffektivitet och långsiktiga konkurrenskraft, säger Keolis.

– Det är ett tungt beslut att behöva säga upp duktiga medarbetare, men en ökad konkurrens och prispress påskyndar behovet av att se över våra kostnader och öka vår effektivitet.

– Jag är övertygad om att de förändringar vi gör kommer att ge oss en solid grund för att vi ska kunna investera och växa hållbart i många år framöver. Vi är starkare än tidigare och ser på framtiden med stor entusiasm, säger Jan Kilström.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)