Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kungahuset bakom turistbussförbud vid slottet

Omkring 30 politiker och tjänstemän från Stockholms stad och regionen deltog tillsammans med företrädare för branschen i Stockholms läns Bussbranschförenings rundtur på torsdagen. Foto: Ulo Maasing.

Det är inte Stockholms stad som har stoppat turistbussarna på Slottsbacken. Det är kungahuset genom Statens Fastighetsverk. Det avslöjades på torsdagen för deltagarna i den årliga bussrundtur som Stockholms läns Bussbranschförening arrangerade för bland andra politiker och tjänstemän från Stockholms stad och Region Stockholm. Ett trettiotal personer deltog och fick veta mer om de utmaningar som turistbussföretagen möter i Stockholm.

Problem med framkomligheten, svårigheterna att lämna och hämta grupper av turister vid hotell i innerstaden och andra utmaningar presenterades av Roger Mathiasson samt Pär Åkerberg från Stockholms läns Bussbranschförening och Karin Olsson Trollmo, en av 401 auktoriserade Stockholmsguider.

När rundturen passerade Slottsbacken som tidigare var flitigt använd av turistbussar för att lämna och hämta passagerare avslöjade Karin Olsson Trollmo att det nuvarande förbudet för bussar att trafikera Slottsbacken kom med kort varsel.

– På nationaldagen stod jag här och såg hur en del bussar ändå körde in på Slottsbacken eftersom det inte fanns någon parkeringsvakt vid infarten som stoppade dem. På på- och avstigningsplatsen på Skeppsbron, nedanför Slottet stod turistbussarna i dubbla rader medan cyklister trampade fram mellan dem. Direkt trafikfarligt. Och att vi inte kan lämna passagerare på Slottsbacken gör att Gamla stan blir otillgänglig för personer med rollator och rullstolar, men också andra. Handeln och restaurangbranschen förlorar kunder, sa hon.

Pär Åkerberg, ordförande i Stockholms läns Bussbranschförening (i mitten), diskuterade turistbussarnas villkor i huvudstaden med Thomas Karlsson(MP) från Trafikroteln i Stadshuset (t v) samt trafikborgarrådet Daniel Helldén(MP) till höger. Foto: Ulo Maasing.

Många sneglade på Stockholm trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) som var med i bussen.

– Det här är ett problem som inte staden råder över. Statens Fastighetsverk har konstaterat att Slottsbacken, liksom slottet, lyder under dem och har förbjudit bussarna, sa Helldén. Även Riddarholmen lyder under Statens Fastighetsverk.

Indirekt är det alltså kungahuset som har stoppat bussarna på Slottsbacken. Andra motorfordon är däremot tillåtna.

Roger Mathiasson belyste hur det vissa dagar under kryssningssäsongen kan komma fem kryssningsfartyg med 15 000 passagerare till Stockholm.

– Alla vill de se Stadshuset, Slottet och flera andra sevärdheter. Och de har tid mellan 9 och 12 eller 13. Då är det viktigt att vi kommer fram med bussarna samt har av- och påstigningsplatser. Och att vi kan parkera. Detsamma gäller vid många av de stora innerstadshotellen där vi får kämpa med taxi om en plats vid trottoarkanten. Inga turister accepterar att släpa sina tunga resväskor flera kvarter mellan buss och hotell, betonade Roger Mathiasson.

Han pekade också på Fredsgatan som nu är avstängd för trafik.

– Förr tog det tio minuter att köra från Stadshuset till Slottet, två av de självklara besöksmålen för kryssningspassagerarna. Nu kan det ta en halvtimme. Och på Vasabron får vi inte köra med turistbussar eftersom viktgränsen på bron är 12 ton. Men SL:s ledbussar på 24 ton är tillåtna, konstaterade Roger Mathiasson.

Han tog också upp miljöaspekterna när det gäller busstrafiken.

– Som det är nu tvingas turistbussarna ofta köra långa omvägar eller köra runt, runt eftersom de inte kan parkera när passagerarna besöker någon sevärdhet. Det kostar, orsakar mer trängsel i trafiken och är negativt för miljön.

Karin Olsson Trollmo avslöjade att en del av hennes kollegor tackar nej till guideuppdrag när det är fem kryssningsfartyg i hamn i Stockholm.

– De känner att deras uppdrag då är omöjligt, förklarade hon.

I samband med rundturen presenterade bussbranschföreningen en lista på förbättringar man önskar för turistbussarna.

Bland annat vill föreningen att framkomligheten med buss ges högre prioritet i trafik- och stadsplaneringen och att all yrkesmässig busstrafik ges samma förutsättningar.

Man vill också att Vasabron öppnas för all busstrafik, att Slottsbacken öppnas igen för bussar och att möjligheterna för bussar att angöra hotell i Stockholm ses över och åtgärdas. Likaså att staden tar hänsyn till att bussar och andra tunga fordon får plats i körfälten när cykelbanor byggs.

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)