Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nästan bara elbussar så långt ögat kan se…

Hemligt, hemligt i Scaniamontern. Men vi vågar satsa en slant på att Scania, när täckelset väl faller, visar sin självkörande, fullstora buss som man i samarbete med Nobina ska sätta i trafik i Barkarbystaden i Järfälla.

Inte en enda buss med förbränningsmotor, bortsett från någon minibuss. Och en dubbeldäckare. När världens största kollektivtrafikmässa öppnar i Stockholm på måndagen är det el som gäller. Batteribussar och bränslecellsbussar. Mässan arrangeras av den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, i anslutning till organisationens världskongress som även den hålls på Stockholmsmässan.

Kongressen invigs på söndagen, men själva mässan öppnar på måndagen. Bussmagasinet har dock smitit in på mässan på söndagseftermiddagen medan mässbygget pågick och kan här i bild presentera flertalet av de bussar som ställs ut.  Flera nyheter finns att se och många av de bussar som visas har aldrig tidigare visats i Sverige.

Här följer ett antal bilder som är tagna medan hantverkarna fortfarande arbetade på mässan. Fotograf för samtliga bilder är Ulo Maasing.

Franska Safra har sedan många år satsat på eldrift.

Irizar visar sin eldrivna BRT-buss iE Tram i tolvmetersversion…

…liksom en elektrisk ledbuss.

Ryska Kamaz finns på plats med en av de elbussar man levererat till lokaltrafiken i Moskva.

Temsa visar stadsbussen Avenue i eldriven version…

…liksom storsäljande midibuss MD9, även den med eldrift.

Solaris har världspremiär för stadsbussen Urbino med bränslecellsdrift…

… och visar även Urbino med batteridrift.

Brittiska ADL, Alexander Dennis är på plats med en dubbeldäckare – en av få, icke eldrivna bussar på mässan.

Holländska Ebusco visar senaste versionen av sin batteribuss, Ebusco 2.2, i Deutsche Bahns färger.

Kinesiska BYD, som har Nobina som storkund, är en av två kinesiska busstillverkare på mässan.

Förarlöst och futuristiskt från ZF.

Van Hool är på plats med en bränslecellsbuss.

MAN är på plats med elbussen Lion´s City e.

Volvo har en av sina konceptbussar, en eldriven ledbuss från Göteborg, i montern och satsar på att visa hur man kan göra staden till en miljö med noll utsläpp, noll olyckor och noll buller.

Snart i trafik i Helsingborg. VDL visar en av de elektriska ledbussar som snart sätts i trafik åt Skånetrafiken på HelsingborgsExpressen.

Otokar har stadsbussen Kent i elversion i sin monter.

Även franska Heuliez har en batteridriven stadsbuss på plats.

I portugisiska Caetanos monter presenteras förutom stadsbussen eCity Gold även ett elbusschassi för karossörer.

Turkiska Isuzu finns också på plats på mässan.

Kinesiska busstillverkaren Alfabus är på plats med en batteridriven stadsbuss.

Naturligtvis finns även Mercedes-Benz på mässan med sin redan mycket framgångsrika stadsbuss eCitaro.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Stockholm 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)