Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Höjda biljettpriser och sämre förseningsersättning i Gävleborg

Snart dyrare att resa med. Foto: Ulo Maasing.

De som reser med X-trafiks bussar och tåg kommer snart att få betala mer för resan. Samtidigt försämras ersättningen till resenärerna om X-trafik inte klarar att hålla tidtabellerna. Prishöjningarna genomförs som en flerstegsraket, beslutade regionfullmäktige i Gävleborg i veckan.

Redan den 19 augusti genomförs det första steget som bland annat innebär att förköpta enkelbiljetter inom en zon höj från 23 till 26 kronor. Köps biljeten ombord på busen kommer den att kosta 37 kronor. Övriga enkelbiljetter höjs på motsvarande sätt.

Nästa prishöjning kommer den 15 december. Då blir det dyrare för bland annat 20 – 25-åringar och pensionärer. Den rabatt på 25 procent som 20–25-åringarna har idag försvinner. Seniorbiljetterna höjs med 20 kronor till 280 kronor per månad. Årsbiljetten blir i praktiken också dyrare genom att en av de tre frimånaderna tas bort.

Politikerna räknar också med att nästan halvera den ersättning som X-trafik betalar ut till resenärer vid föreningar. Idag har X-trafik en generösare linje än vad lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter kräver, men nu ska man ner till lagens miniminivå. Det kommer att minska X-trafiks kostnader med minst 700 000 kronor per år.

Studentrabatten kommer dock att höjas under 2020, från 25 till 50 procent.

27 miljoner räknar politikerna med att prishöjningarna och de sämre rabatterna ska ge. Totalt behöver regionen genomföra sparåtgärder på över en halv miljard kronor.

Fredrik Åberg Jönsson(V) är det regionråd i Gävleborg som har ansvaret för trafikfrågor.

– Som vänsterpartist bär det emot att ta ett sådant här beslut. Vår strävan är egentligen att gå åt motsatt håll, att sänka biljettpriserna och helst göra kollektivtrafiken avgiftsfri. Men det här visar samtidigt vilket ansvar vi är beredda att ta i det rådande ekonomiska läget, kommenterar han i Gefle Dagblad.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)