Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande matarbuss på Stockholmsmässan

ZF visar på mässan en självkörande buss från holländska 2getthere. I våras köpte ZF aktiemajoriteten i företaget. Foto: Ulo Maasing.

Flera självkörande, autonoma, små bussar visas just nu på den stora, internationella kollektivtrafikmässan i Stockholm. Franska Navya har en buss rullandes på demonstrationsturer utanför Stockholmsmässan i Älvsjö. Tyska ZF, mest känd för sina drivlinor och växellådor presenterar i sin monter den självkörande bussen 2getthere som finns i trafik på flera håll i världen och som i september ska sättas i trafik på en linje i den holländska staden Capelle aan den IJssel, strax utanför Rotterdam. Det handlar alltså inte om anropsstyrd trafik, utan reguljär linjetrafik.

Där ska sex autonoma bussar ta över trafiken på en 1,8 kilometer lång linje och fungera som matarbussar som betjänar två arbetsplatsområden och ett bostadsområde. Den helt autonoma busslinjen går till stor del på det vanliga gatunätet där bussarna får samsas med annan trafik. Linjen ansluter dels till en av Rotterdams tunnelbanestationer, dels till en färjelinje.

I standardutförande har bussen plats för 8 sittande och fjorton stående passagerare. Foto: Ulo Maasing.

En förlängning av linjen till Erasmusuniversitetet i Rotterdam diskuteras och när Rotterdams nya stadion Feyenoord City byggs ska de autonoma bussarna även gå dit.

Linjen ska trafikeras med 2gettheres självkörande bussar av samma modell som nu visas på Stockholmsmässan. Bussarna har plats för 22 passagerare, varav åtta sittande och fjorton stående. Maxhastigheten är 60 kilometer i timmen. Bussarna är därtill unika eftersom de, såvitt bekant, är de enda autonoma bussar som kan köras lika bra i båda riktningarna och har dörrar på båda sidorna av fordonet.

Tillgängligheten är mycket god därför att bussarna kan ”docka” vid hållplatserna/stationerna eftersom de kan köras i sidled. Det är möjligt genom att både fram- och bakhjulen har styrning.

De går också att inreda för fler sittande passagerare än i grundutförandet. Som mest kan antalet sittplatser vara tolv. Då får sex stående plats.

Bussen går lika bra att köra i båda riktningarna och har således ett identiskt utseende i båda ändar. Foto: Ulo Maasing.

Fordonslängden är 6 meter, bredden 2,1 meter och höjden 2,8 meter. Fordonet väger 4,5 ton och kan ta en maxlast på 1,9 ton. Vid normal drift är räckvidden på en laddning upp till 50 kilometer. De två batterierna är Litiumjon nano NMC på vardera 18,4 kWh. Laddning från 30 till 80 procent av kapaciteten tar elva minuter.

Att just ZF visar bussen beror på att företaget i våras, som vi tidigare rapporterat, köpte aktiemajoriteten i det holländska företaget 2getthere som utvecklar förarlösa eldrivna transportsystem för flygplatser, nöjesparker, affärsparker och för kollektivtrafik i städer.

2getthere har mer än trettio års erfarenhet av autonoma fordon. De bussar som ska sättas i trafik i Capelle aan den IJssel är den tredje generationen sådana bussar i autonom trafik i staden. I framtiden kommer ZF och 2getthere att arbeta nära tillsammans för att fortsätta att utveckla lösningar för förarlösa transportsystem.

Den stora kollektivtrafikmässan i Stockholm arrangeras av UITP, den internationella kollektivtrafikunionen.

Share Dela

Categorised in: Nyheter, UITP Stockholm 2019

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)