Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

HelsingborgsExpressen visar upp sig för världen

Först visas den nya HelsingborgsExpressen upp för kollektivtrafikfolk från hela världen på UITP:s mässa i Stockholm. Den 16 juni är det trafikpremiär för de batteridrivna ledbussarna från VDL. Foto: Ulo Maasing.

För busstillverkaren VDL är det dubbelpremiär i Sverige under den närmaste veckan. Den 16 juni börjar de första av tretton eldrivna ledbussarna rulla på Helsingborgs nya BRT-linje HelsingborgsExpressen. Dagen efter sätts de första av totalt 25 elektriska ledbussar i trafik i Umeå. Men först visas HelsingborgsExpressen upp på en rejäl mässa – den internationella kollektivtrafikmässan i Stockholm som pågår till och med onsdag denna vecka. Vi har tittat lite närmare på den buss som ska sätta fart på bussresandet i Helsingborg.

Bussarna, VDL Citea SLFA-181 Electric, är de första elbussarna i Helsingborg och har köpts in av Arriva som kör stadstrafiken på uppdrag av Skånetrafiken. VDL har inte bara levererat bussarna utan även laddinfrastrukturen.

Inredningen är speciellt anpassad för Skånetrafiken med orangefärgade platser för personer med nedsatt rörlighet, rullstolar och barnvagnar. Foto: Ulo Maasing.

Inredningen är särskilt utformad för Skånetrafiken med grå textilier utom på de platser i bussen som är avsedda för personer med nedsatt rörlighet. Där är textilierna orangefärgade, vilket lättar upp intrycket av interiören. Men framförallt underlättar det för funktionsnedsatta, äldre och barnvagnsförare att snabbt hitta de extra tillgängliga platserna i bussen.

Rullstols- och barnvagnsplatser finns framför och mitt emot det andra dörrparet. Foto: Ulo Maasing.

Rullstols-/barnvagnsplatser finns dels framför, dels mitt emot det andra dörrparet i bussens främre del.

Mitt emot det bakersta dörrparet finns ett särskilt ståutrymme med bord med mugghållare, USB-kontakter samt kablar för laddning av mobila enheter. Foto: Ulo Maasing.

Mitt emot bakdörren finns särskilda ståbord för resenärer som föredrar att färdas stående. De får gott stöd av borden där de också kan placera sin fikamugg i hållare. USB-uttag är självklara, men där finns också kablar för laddning av mobiltelefoner och surfplattor vilket gör att även den som inte har med sig USB-kabel kan ladda sin mobila enhet.

I det utförande som gäller för HelsingborgsExpressen har bussen en kapacitet på högst 100 passagerare varav 31 sittande. Antalet rullstolsplatser är två. Bussarna är enkelledade, 18,2 meter långa och 2,55 meter breda. Totalvikten är 28,7 ton, tjänstevikten 21,1 ton.

HelsingborgsExpressen är den fjärde elbussframgången i Sverige för VDL. Redan 2015 levererade företaget en tolvmeters VDL Citea Electric till Byberg & Nordin för trafik i Härnösand. I december förra året sattes fyra elektriska ledbussar i trafik i Karlstad och på måndag nästa vecka kommer de första av 25 Citea SLFA 181 Electric att sättas in i stadstrafiken i Umeå, den så kallade Ultratrafiken, med Transdev som operatör.

Tekniska data för VDL Citea SLFA 181 Electric:
Batterikapacitet: 169 kWh
Batterityp: High Power High Charge
Typ av laddning: Högeffekt med fordonsmonterad pantograf samt möjlighet till lågeffekt anslutning Combo 2 CCS
Maximal laddefekt: 450kW
Motor: Siemens 240kW

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)