Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus i global satsning på buss, tåg och bildelning

På väg ut i världen. Nyligen startade FlixBus flygbusstrafik mellan Stockholm och Arlanda. Nu siktar moderföretaget FlixMobility på en global expansion. Foto: FlixBus.

Expressbussjätten FlixBus siktar på en global expansion inom expressbuss- och tågmarknaderna. Dessutom etablerar FlixBus´ moderföretag, FlixMobility, en helt ny produkt nästa år, FlixCar. Det är en bilpoolstjänst som ska komplettera buss- och tågtrafiken.

Inför de ambitiösa tillväxtplanerna har FlixMobility genomfört en stor finansieringsrunda för att ta in nytt kapital i verksamheten. Finansieringsrundan leddes av två stora investmentbolag, TCV och Permira. Även HV Holtzbrinck Ventures, som tidigt investerade i FlixMobility medverkade i finansieringsrundan genom en saminvestering tillsammans med den europeiska investeringsbanken. De nya investerarna ansluter därmed till befintliga aktieägare, där bland andra General Atlantic och Silver Lake ingår.

Det nya kapital som FlixMobility nu har säkrat ska användas till att fortsätta bolagets globala expansion, likaså till att lansera helt nya produkter.

FlixBus siktar på att bli marknadsledande i USA där expressbussföretaget redan är etablerat. Likaså avslöjar man nu planer att gå in i Asien.

Vidare kommer investeringen att stödja utvidgning av FlixTrain inom EU, inte minst i Sverige där FlixTrain hos Trafikverket har lämnat in en ansökan om att få tider på det svenska järnvägsnätet.

Dessutom har företaget planer på en helt ny tjänst: FlixCar – en ny plattform for bildelning som ska komplettera de befintliga FlixBus- och FlixTrain-nätverken.

– Det som började 2013 som ett tyskt startupföretag har nu vuxit sig till att bli en kraftfull mobilitetsplattform som fortsätter att förändra det sätt på vilket miljontals människor reser över hela Europa och USA, säger Jochen Engert, vd och grundare av FlixMobility.

– Genom vårt strategiska partnerskap med TCV och Permira, som har många årtionden av erfarenhet och en portfölj av världsledande teknikföretag, kommer vi att påskynda vår tillväxt för att erbjuda smarta och gröna resor till ännu fler människor världen över med varumärkena FlixBus, FlixTrain och snart även FlixCar, samtidigt som vi stärker vår position på befintliga marknader.

FlixBus och FlixTrain samverkar idag i ett växande, integrerat nätverk. Det ska kompletteras med FlixCar 2020, en bilpoolservice som är tänkt att komplettera företagets nätverk av linjebunden trafik.

– Från början har vi valt att inte positionera oss som buss- eller transportföretag utan snarare som en mobilitetsleverantör. Vi erbjuder smarta, prisvärda och klimatvänliga resor oavsett om det rör sig om buss, tåg eller snart även bildelning, säger Jochen Engert.

– FlixCar är ett naturligt nästa steg när det gäller att utöka vårt nätverk. Bildelning är ett bra sätt att dela på bränslekostnaderna och att sänka sin klimatpåverkan.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)