
Aberdeen blir först i världen med bränslecellsdrivna dubbeldäckare. Under de närmaste åren kommer hundratals bränslecellsbussar att sättas i trafik i Europa, varav 200 i Danmark. Foto: Wrightbus.
Den skotska staden Aberdeen blir först i världen med att sätta bränslecellsdrivna dubbeldäckare i trafik. Femton dubbeldäckare ska senare i år sättas i trafik på en av stadsbusslinjerna i Aberdeen. Bussarna tillverkas av nordirländska Wrightbus. Modellen, StreetDeck FCEV, premiärvisades i höstas på den brittiska bussmässan Euro Bus Expo i Birmingham. Sedan tidigare går tio enplans bränslecellsbussar i trafik i Aberdeen.
En av de nya dubbeldäckarna har testats i Aberdeen sedan i fjol. Bränslecellerna levereras av Ballard Power Systems.
Wrightbus Streetdeck FCEV är 10,9 meter lång och har en kapacitet på upp till 64 passagerare. Bussen är byggd på samma chassi som motsvarande modell med batteridrift. Batteripaketet i den bränslecellsdrivna dubbeldäckaren är på 48 kWh, vilket enligt tillverkaren ger en räckvidd på 322 kilometer. Att tanka bussen tar tio minuter. Just den långa räckvidden är en av fördelarna med bränslecellsbussar jämfört med helt batteridrivna bussar.
Även Liverpool och London kommer att sätta bränslecellsdrivna dubbeldäckare i trafik. Till Liverpool ska ADL, Alexander Dennis, leverera upp till 25 bussar. De första av dessa sätts i trafik nästa år. London kommer också från nästa år att ha 20 bussar av samma typ som i Aberdeen.
Prislappen är fortfarande en utmaning när det gäller bränslecellsbussar. Bussarna till Aberdeen kostar cirka 500 000 pund (närmare sex miljoner kronor) per buss. För finansieringen svarar staden Aberdeen, den skotska regeringen samt EU.
Operatörer för bussarna i Aberdeen blir Stagecoach och First Group.
Med ekonomiskt stöd från EU pågår nu flera projekt för att öppna marknaden för bränslecellsbussar i Europa, bland annat genom att pressa priserna. JIVE och JIVE2 är två EU-stödda projekt där ett antal företag, städer och operatörer samverkar för att de närmaste åren få 300 bränslecellsbussar i trafik på ett antal orter inom EU.
FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) är ett annat projekt där EU är engagerat tillsammans med industrin. Syftet är att påskynda en marknadslansering av bränslecellstekniken.
EU stöder en storskalig satsning på bränslecellsbussar med 40 miljoner euro (cirka 420 miljoner SEK) där de brittiska dubbeldäckarna ingår. Totalt handlar det om att stödja en satsning på 600 bränslecellsbussar fram till år 2023. Tre länder ska skaffa 200 bussar vardera. Förutom Storbritannien är det Danmark och Lettland.
Wrightbus, som levererar de bränslecellsdrivna dubbeldäckarna till Aberdeen och London bildade nyligen tillsammans med bränslecellsleverantören Ballard och andra företag ett konsortium, H2Bus. Syftet är att bredda marknaden i Europa, närmare bestämt att få ut 1000 bränslecellsbussar med tillhörande infrastruktur till ett konkurrenskraftigt pris. Konsortiet räknar med att priset för en enplansbuss kommer att bli mindre än 375 000 euro (knappt fyra miljoner SEK) efter EU-stöd. Vätgaspriset bedöms till mellan fem och sju euro per kilo och underhållskostnaderna till 0,30 € per kilometer.
Den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, räknar med att bränslecellsbussar kommer att få en allt större marknad. Enligt en aktuell rapport från UITP väntas bränslecellsbussar få en marknadsandel på två procent nästa år och tio procent 2030 av den europeiska marknaden för stadsbussar.
Då handlar det ännu om en rätt liten marknadsnisch, inte minst med tanke på att batteribussar år 2030 väntas ha en marknadsandel på 52 procent av stadsbussarna i Europa. Men å andra sidan är tillväxttakten för bränslecellsbussarna imponerande. En femfaldigad marknadsandel under nästa årtionde tyder på att det kan komma en dramatisk ökning efter 2030.
Bland de europeiska busstillverkare som nu aktivt marknadsför bränslecellsbussar finns, förutom ADL och Wrightbus, även belgiska Van Hool och polska Solaris. Solaris visade nyligen sin stadsbuss Urbino med bränslecellsdrift på UITP:s stora mässa i Stockholm. Redan innan dess hade tillverkaren fått en första order på tolv bussar från den italienska staden Bolzano.
Lämna ett svar