
Bayern München är en av Europas toppklubbar i fotboll. Vi har kollat hur spelarna reser när de åker buss. Foto: Ulo Maasing.
Tyska FC Bayern München är en av de verkligt stora klubbarna i fotbollsvärlden och Tysklands mest framgångsrika klubb genom tiderna. Under de senaste årtiondena har klubben helt dominerat tysk fotboll. Klubben har exempelvis vunnit Bundesliga, den tyska ligan, 29 gånger. På 2010-talet har man tagit hem 8 ligavinster. Vi har tittat in i mästarnas egen buss, en MAN Lion´s Coach L.
För busstillverkaren MAN har bussar för idrottslag blivit något av en specialitet som företaget är marknadsledande på i Tyskland. Det är förvisso en liten nischmarknad men samtidigt en marknad som har stort PR-värde.
På MAN:s Bus Modification Center i Plauen anpassas MAN och Neoplan standardbussar efter köparens individuella önskemål. Det kan handla om ändringar av karossen, men oftast om specialinredningar som kunden vill ha:spelarbussar,dubbeldäckare med sovavdelning på övre planet, utställningsbussar, VIP-bussar eller till och med discobussar.
MAN:s Bus Modification Center i Plauen specialanpassade i fjol 148 bussar och 276 minibussar/skåpbilar på det sättet. För bussintresserade klingar säkert namnet Plauen bekant. Där har nämligen bussar tillverkats sedan 2019, först av VOMAG (Vogtländische Maschinenfabrik AG). Under andra världskriget ställdes produktionen om till stridsvagnar och mot slutet av kriget totalförstördes anläggningen av ryskt bombflyg.
Tidigare Neoplanfabrik
I mitten av femtiotalet kom verksamheten igång igen, främst med reparationer av ungersktillverkade bussar från Ikarus. 1991 började Neoplan tillverka bussar där. 2001 förvärvade så MAN Neoplan.
Nyligen levererade modifikationscentret i Plauen det tyska fotbollslandslagets nya buss, och sent i höstas fick Bayern München sin nya spelarbuss från Plauen – en buss som helt går i klubbens färger.
Den buss vi har tittat in i används endast av klubben, främst för resor till och från matcher. Dessutom finns ytterligare två bussar i klubbens färger, men de används av klubben mest för exempelvis transfers till flygplatser och andra kortare körningar. I övrigt ingår de i bussföretaget Autobus Oberbayerns vanliga flotta för beställningstrafik.
Spelarna i Bayern München reser normalt med buss till matcharenor upp till 300 kilometer från München. På längre avstånd är det flyg som gäller. Men även då är det en av de särskilda spelarbussarna som står för transporten den sista biten, till arenan eller hotellet.
Och stjärnorna åker både säkert och komfortabelt. Säkerhetsutrustningen på deras är omfattande, likaså infotaimentystemen med bland annat fem stora monitorer, satellit-TV, en avancerad ljudanläggning, höghastighets-wifi, USB- och HDMI-uttag och så vidare. Toa finns naturligtvis, liksom ett välutrustat kök med bland annat mikrovågsugn, varmluftsugn, tre kylskåp, kaffemaskin från Nespresso (inget fjösigt busskaffe här, bara espresso!)…
Sittplatserna på den 13,9 meter långa, treaxliga höggolvsbussen är 32 till antalet, samtliga i komfortabla läderfåtöljer i klubbens färger och med särskilda finesser på en del av platserna. Motorn är MAN:s D2676 LOH på 500 hästkrafter.
Här kan du med hjälp av några bilder få en inblick i mästarbussen:

Lagledningen har de fyra främsta platserna i bussen med mycket stabila bord som är skjutbara så att man bekvämt kan arbeta med en laptop under färden. Plats för vattenflaskor finns också. Foto: Ulo Maasing.

Borden kan sänkas och vändas upp och ner – och vips får man en plats för att lägga upp fötterna på en dyna. Foto: Ulo Maasing.

Lyxiga läderfåtöljer i klubbens färger och med benutrymme som fungerar även för långa fotbollsspelare. Foto: Ulo Maasing.

De bord som finns vid de fyra sittgrupperna ombord kan sänkas och täckas med särskilda dynor vilket förvandlar sittplatserna till liggplatser. Foto: Ulo Maasing.

Längst bak finns ett rymligt, fullt utrustat kök med bland annat tre kylskåp, varmluftsugn, mikrovågsugn och en kaffemaskin från Nespresso med enbart espresso. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar