
Skadorna i fronten på den i olyckan inblandade, östgående bussen vars förare omkom. Den vänstra bilden visar fronten sedd framifrån, den högra uppifrån. Foto: SHT (Statens havarikommisjon for transport).
Bussförare har ett sämre skydd än andra fordonsförare vid kollisioner, konstaterar den norska statens haverikommission, SHT (Statens havarikommisjon for transport) i en ny rapport. SHT har undersökt en olycka i Norge där två klass II-bussar frontalkrockade i Ullensaker i Akershus, utanför Oslo. Trots att båda bussarna uppfyllde EU:s regelverk för krocksäkerhet blev skadorna omfattande. Den ena bussföraren omkom, den andra skadades allvarligt trots att de båda bussarna vid olyckstillfället höll relativt låg hastighet. Inga passagerare kom till fysisk skada.
Olyckan inträffade vid lunchtid den 17 november 2017. Den ena bussen körde i ostlig riktning, den andra i västlig. Båda bussarna höll en hastighet på omkring 33 – 34 kilometer i timmen.
På en vägsträcka som låg i skugga uppstod på kort tid halka genom rimfrost och isbildning på vägbanan. Den buss som körde österut hade dubbfria vinterdäck och kom i en skarp och svagt doserad kurva över i motsatt körfält där den mötte en västgående buss. Båda bussarna var identiska Volvo 8900
av 2009 års modell och gick i linjetrafik för trafikuvudmannen Ruter. Bussarna ägdes av Nettbuss (nuvarande Vy Buss).
Vägen hade sandats klockan 5.30på morgonen,nästan ex timmar innan olyckan inträffade. SHO konstaterar att det ofta uppstår för bussförarna krävande situationer på vintern i samband med rimfrost på körbanan, särskilt som trafikhuvudmannen av miljöskäl har förbjudit dubbdäck på bussarna vintertid.
Enligt undersökningen bromsade föraren av den östgående bussen så att ABS-systemet aktiverades cirka 150 meter innan olycksplatsen. På tio sekunder lyckades bussföraren sänka hastigheten till 34 kilometer i timmen innan han krockade med mötande buss som vid kollisionstillfället höll 33 kilometer i timmen.
Vid krocken trängde fronten på vardera bussen in cirka en meter i den mötande bussen. Föraren av den östgående bussen omkom omedelbart och föraren av den västgående bussen fick livshotande skador.
SHT anser att deformationen av bussarnas frampartier och omfattningen av skadorna ska ses i ljuset av båda bussarnas relativt låga hastighet. Haverikommissionen konstaterar också att även om de båda bussarna uppfyllde såväl nationella som internationella föreskrifter är kraven på krocksäkerhet i sådana typer av bussar låga i förhållande till andra fordon.
Haverikommissionen kommer med en rad rekommendationer efter sin utredning av olyckan. Bland annat vill SHT att Norge i samarbete med de övriga nordiska länderna internationellt driver frågan om förbättrat krockskydd för bussförare. Likaså vill SHT att norsk lag på området skärps.
SHT rekommenderar också Volvo som tillverkare att förbättra krocksäkerheten för förare på alla sina busstyper. Likaså rekommenderar man Ruter och Akershus Fylkeskommune (motsvarande region) att ställa krav på krocksäkerhet för förare som ett kriterium vid anbudsupphandlingar av kollektivtrafik.
SHT:s haverirapport (på norska) kan laddas ner här.
Lämna ett svar