
Infrastrukturminister Tomas Eneroth(S): Vi vill stärka säkerheten runt gasbussar. Foto: Ulo Maasing.
Mot bakgrund av den allvarliga olyckan vid infarten till Klaratunneln i Stockholm den 10 mars ger nu regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över trafiksäkerheten när det gäller gasdrivna bussar. Transportstyrelsen ska också komma med förslag på åtgärder för att öka säkerheten.
Vid olyckan den 10 mars i år körde en biogasdriven MAN ledbuss från Keolis in i en skyddsbarriär vid Klaratunnelns södra infart i centrala Stockholm. En explosionsartad brand bröt ut. I bussen fanns vid tillfället endast föraren som skadades allvarligt.
– Gasbussar är en viktig del i omställningen av transportsektorn men säkerheten måste alltid gå först. Därför vill vi nu stärka trafiksäkerheten kring gasbussar. Jag är inte främmande för att ändra nuvarande regler, använda digitala staket (geofencing) eller fysiska barriärer för att hindra att något liknade inträffar igen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth(S).
Trafikverket ska hjälpa Transportstyrelsen att genomföra uppdraget. Transportstyrelsen ska också hämta synpunkter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), intresseorganisationer, bussbranschen och berörda branschföreträdare. Transportstyrelsen ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast den 1 december 2019.
Olyckan var mycket väntad. Nästa gång slits gastankarna upp och exploderar när en passagerarfylld buss välter i ett dike och kanar mot ett hinder eller välter på vägen och kanar mot ett annat fordon. Ansvariga måste inse att det finns många katastrofala olycksscenarier med gasbussar. Det räcker inte med att försöka minska risken för inkörning i för låga viadukter eller tunnlar.
Med tanke på att det i många år rullat gasbussar både i Sverige och utomlands utan några olyckor alls av denna typ så är påståendet, om att olyckan var förväntad, inte särskilt korrekt.
Hoppas regeringen tar ett helhetsgrepp på säkerheten i gasbussar!