Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Paris schasar bort turistbussarna ur centrum

Turistbussar är inte längre välkomna i centrala Paris, förklarar stadens biträdande borgmästare. Foto: Ulo Maasing.

Turistbussar är inte längre välkomna i Paris. Istället bör besökare i den franska huvudstaden gå, cykla eller åka med den vanliga kollektivtrafiken anser Pris biträdande borgmästare Emmanuel Grégoire, skriver brittiska The Telegraph och franska Le Parisien.

– Vi vill inte längre ha denna totala anarki med turistbussar i Paris Bussarna är inte längre välkomna i hjärtat av staden, sa Emmanuel Grégoire till Le Parisien.

– Turister kan göra som alla andra och gå över till miljövänlig mobilitet eller kollektivtrafik.

Emmanuel Grégoire insisterade på ett möte i veckan om turismen till den franska huvudstaden att turistguiderna ska anpassa sig och utveckla guidade cykelturer och turer till fots.

Bakgrunden är att turismen till den franska huvudstaden har vuxit kraftigt. I fjol besöktes Parisregionen av 50 miljoner människor, en ökning från 48 miljoner 2017.

På ett seminarium nyligen i Rådhuset togs frågan om Paris har för många turister upp och om parisborna riskerar att få nog av turister som visserligen gynnar den lokala ekonomin men för med sig buller, föroreningar, trängsel i trafiken och dessutom driver upp hyrorna.

Den här veckan förbjöds alla dieselfordon som är tretton år eller mer i Paris centrum. Ny lagstiftning ger också lokala myndigheter att begränsa trafiken med olika typer av fordon, inräknat elsparkcyklar och hyrcyklar.

Emmanuel Grégoire sa på seminariet att i väntan på ny lagstiftning som kan begränsa busstrafiken kommer myndigheterna att etablera parkeringsplatser för bussar utanför centrum så att turistbussarna inte behöver köra in till de centrala delarna av Paris.

Share Dela

Categorised in: Internationellt, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)