Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ljud från elbussar väcker kritik

Ska elbussar låta som Londons klassiska Routemasters? Foto: Ulo Maasing.

De allt fler elbussarna i kollektivtrafiken i London ska från i höst börja utrustas med varningsljud som gör att de tysta bussarna inte är alltför tysta. Men nu får trafikhuvudmannen i den brittiska huvudstaden kritik för de varningsljud som man nyligen presenterat, skriver den brittiska tidningen The Guardian.

Transport for London, TfL, har gett i uppdrag åt ett företag att presentera ett lämpligt ljud som varnar fotgängare och cyklister att en tyst elbuss är i närheten.

Men de föreslagna ljuden, bland annat ett bubblande ljud och ett återkommande pip har mötts av skepsis från experter och intressegrupper.

En företrädare för en organisation för ledarhundar för synsvaga, John Welsman, beskriver ljuden som att de känns som hämtade från ett rymdskepp. Istället skulle han föredra det inspelade motorljudet från en Routemaster, det vill säga en av de klassiska Londondubbeldäckarna.

Transport for London har presenterat förslagen för olika grupper och Welsman beskriver det som att ”de spelade upp ett ljud som om någon skulle blåsa såpbubblor i ett rör. Det funkar bara inte. Och ett annat förslag var ett upprepat, pipande ljud som påminde om en e-postsignal. Pipen skulle komma oftare eller mer sällan, beroende på hur fort bussen kör. Det var mycket irriterande.”

– Men som blind kunde jag upptäcka en Routemaster på mer än en kilometers avstånd, därför att motorljudet var så karakteristiskt. Men det är inte vad man föreslår. De sex ljudförslagen låter som fordon i en science fictionfilm.

Flera andra intressegrupper avvisade också förslagen till varningsljud med ord som ”förskräckliga” och efterlyste omfattande tester av olika ljud.

Enligt nya EU-regler måste alla elfordon som typgodkänns från den 1 juli skicka ut ett ljud. På befintliga elfordon måste ljudet eftermonteras från juli 2021.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)