Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världens resenärer allt mer digitala och uppkopplade

Västtrafiks app Västtrafik To Go har blivit populär. Foto: Thomas Harrysson.

Kollektivtrafikens resenärer är riktiga fenor på att använda ny teknologi, de har i hög grad anammat digitaliseringen och är uppkopplade. Det framgår av en global undersökning som buss- och spårtrafikoperatören Keolis har låtit göra. I undersökningen intervjuades 6 600 personer i 37 städer i femton länder om sina mobilitetsvanor, hur de använder ny teknik och hur denna påverkar deras mobilitet. Resultatet i undersökningen, gjord av undersökningsföretaget Ipsos, bjuder på en del överraskningar.

Smarta telefoner är något som nästan alla resenärer har och använder flitigt för sitt resande. Globalt har 89 procent av de som deltagit i undersökningen en smart telefon – och det är inte Europa som ligger i topp. I Shanghai, Kina, har 99 procent av de intervjuade en smart telefon. Det kan jämföras med 87 procent i Paris, 88 i Lyon, 86 i London och 79 procent i Rotterdam.

Sju av tio innehavare av en smart telefon använder en app eller kartor för att planera sitt resande minst en gång i månaden. 61 procent använder kartor, 53 procent söker den bästa vägen för sin resa, 46 procent kollar när nästa avgång är, 45 procent söker tidtabeller. Lika många använder möjligheten att direkt få information via notiser i appen.

Men trots att digitalisering och ny teknik har slagit igenom stort har många, även bland de mest uppkopplade, en känsla av att inte hänga med i utvecklingen.

Skillnaderna mellan hur bekväm man känner sig när det gäller användningen av den nya tekniken är stora. Av alla deltagare säger sig 32 procent vara det som i undersökningen kallas “digimobila”. Det betyder att de äger en smart telefon, är “ultrauppkopplade” och känner sig helt bekväma med att använda mobilen för nästan allt. I Frankrike, till exempel, tillhör 28 procent av de intervjuade den här kategorin. I Kina är det dubbelt så många, 57 procent.

Oroliga användare
Det finns en utbredd oro även bland de digimobila för både utvecklingen och hur personliga data används. Hela 92 procent av de digimobila anser att ny teknologi har en stor betydelse för att förenkla deras resande, vare sig det sker med bil, kollektivtrafik eller andra transportmedel. Samtidigt oroar sig 48 procent av de flitigaste användarna av ny teknik för att den tekniska utvecklingen går så snabbt att de riskerar att halka efter.

71 procent av de digimobila är oroliga för hur företag använder deras personliga data.

Kanadensiska Montreal har överraskande få uppkopplade resenärer. Foto: Ulo Maasing.

Å andra sidan säger 20 procent av de intervjuade i undersökningen att de inte är uppkopplade alls, utan bara använder sin telefon för att ringa, sända meddelanden och möjligen ta foton. Eller så har de ingen telefon alls.

Även här är skillnaderna stora mellan olika delar av världen. Av de intervjuade i Kina säger fem procent att de inte är uppkopplade, i den kanadensiska miljonstaden Montreal är siffran 20 procent.

Resmönster
Undersökningen visar också att resenärernas arbetstider och resmönster varierar stort under en veckan. Mer än varannan intervjuad, 54 procent, uppger att de veckodagar de arbetar/studerar ändras ofta eller då och då. Och en fjärdedel, 26 procent, säger sig arbeta hemifrån åtminstone en dag i veckan. Variationerna är betydande. I Kina är det 17 procent, i Mumbai, Indien, 43 procent.

Förutom arbetspendling finns det flera anledningar till att de intervjuade reser en eller flera gånger i veckan: shopping (36 procent), besöka släkt eller vänner (22 procent), sport/kulturella aktiviteter (17 procent).

Av dem som väljer kollektivtrafik istället för bil för sina resor säger 51 procent att deras val styrs av svårigheterna att hitta en parkeringsplats. 31 procent väljer kollektivtrafiken därför att de anser den mer pålitlig och förutsägbar och 28 procent att de kommer snabbare fram med kollektivtrafik.

45 procent av de intervjuade vill ha en högre turtäthet i kollektivtrafiken, inräknat under veckoslut och kvällstid. 40 procent vill ha en högre komfort, exempelvis luftkonditionering och fler sittplatser.

Detaljerade uppgifter för de enskilda städerna publiceras inte av Keolis – sannolikt av konkurrensskäl.

De städer som ingår i undersökningen är:
Argentina: Buenos Aires
Australien: Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth, Newcastle
Belgien: Brussels
Danmark: Copenhagen, Aarhus
Frankrike: Paris, Lyon
Indien: Mumbai, Delhi, Hyderabad
Kanada: Montreal, Toronto
Kina: Beijing, Wuhan, Shanghai
Nederländerna: Amsterdam, Rotterdam
Norge: Bergen, Oslo
Qatar: Doha
Storbritannien: Manchester, London, Cardiff, Leeds, Glasgow
Sverige: Stockholm, Göteborg
Tyskland: Düsseldorf, Köln
USA: New Orleans, Boston, Las Vegas, Los Angeles

Här kan du finna rapportens resultat i diagramform.

Share Dela

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)