Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor satsning på bränslecellsbussar

Van Hool har fått en order på 20 bränslecellsbussar som en del av en stor, europeisk satsning på vätgasdrivna bussar.

Den belgiska busstillverkaren Van Hool har fått en order på 20 bränslecellsbussar för trafik i norra Nederländerna. Beställare är det stora holländska bussbolaget Qbuzz som i början av året vann en stor trafikupphandling i provinserna Groningen och Drenthe i norra Nederländerna. Samtidigt som det står klart att Van Hool ska leverera bränslecellsbussarna har oljebolaget Shell fått i uppdrag att bygga en tankstation för vätgas i en av bussföretagets depåer.

Bränslecellsbussarna har en räckvidd på 350 – 400 kilometer, mellan tanknkingrna. Därmed klarar de även att köra långa, regionala linjer vilket batteribussar inte kan. Shell ska leverera 110 – 160 ton grön vätgas om året för tankning av bussarna. Sedan tidigare finns i regionen två Van Hool bränslecellsbussar som har gått i reguljär trafik sedan december 2017.

De nya bussarna kommer att vara lättare och mer ekonomiska att köra, men trots att den tekniska utvecklingen går snabbt är driftskostnaderna alltjämt högre än för andra bussar. Qbuzz satsning stöds således av både provinsen Groningen och den holländska staten, liksom av EU.

De 20 bränslecellsbussar som ska sättas i trafik i december 2020 kompletterar 164 batteribussar som sätts i trafik redan i december i år. Elbussarna levereras av busstillverkarna VDL, Ebusco och Heuliez.

Satsningen på bränslecellsbussar i Groningen ingår i ett större, EU-stött projekt, JIVE 2. Syftet med projektet är att i stor skala introducera bränslecellsbussar och infrastruktur för tankning av dessa. Inom ramen för JIVE 2 ska 152 bränslecellsbussar med tillhörande tankstationer sättas i trafik i 14 städer i sju länder i EU.

JIVE 2 är en utvidgning av ett annat projekt, JIVE, som nu pågår. Inom ramen för JIVE ska närmare 300 bränslecellsbussar sättas i trafik i 22 europeiska städer.

De båda projekten har som mål att bana väg för en framtida stor satsning på bränslecellsbussar genom att utveckla och testa tekniken, pressa ner kostnaderna och sprida kunskaper och erfarenheter om bränslecellsbussar.

Bussföretaget Qbuzz ägdes tidigare av det statliga, holländska järnvägsbolaget Nederlandse Spoorwegen (NS). Idag är det i praktiken de italienska statsjärnvägarna Ferrovie dello Stato Italiane (FS) som äger Qbuzz sedan FS-ägda Busitalia 2017 köpte företaget.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)