Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer fossilfritt, mindre palmolja i Västbussar

Användningen av HVO med palmolja minskar i de bussar som kör för Västtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Preliminära siffror från Västtrafik för första halvåret i år visar att 97 procent av all busstrafik i Västra Götalandsregionen då kördes på förnybara bränslen. Samtidigt har en stor andel bussar de senaste åren körts på biodieseln HVO (hydrerad vegetabilisk olja) som har innehållit betydande mängder PFAD, en produkt som kommer från produktion av palmolja. Men nu minskar Västtrafiks användning av palmolja, bland annat till följd av en ökad elektrifiering av busstrafiken.

Ända till halvårsskiftet klassades PFAD som en restprodukt och betraktades som hållbart. Men den 1 juli trädde nya regler i kraft. De innebär att palmoljerester som används i biodiesel inte längre klassas som en restprodukt.

Istället klassas den som en samprodukt. Då räcker det inte med att man kan visa på mindre utsläpp av växthusgaser jämfört med fossila alternativ. För att klassas om hållbar får den inte komma från mark där det skövlats regnskog eller från mark där det finns naturskyddsintressen.

Den skärpta lagstiftningen tros bland annat minska tillgången på hållbar HVO och därmed göra den dyrare. Enligt vad Västtrafiks hållbarhetschef Hanna Björk uppger för regionens nyhetsblad kommer det sannolikt att innebära att användningen av HVO kommer att minska.

– Den minskar redan. För att vi ska klara våra framtida miljö- och klimatmål så är det mer el och biogas som gäller och det har vi arbetat med ett tag. Vad gäller HVO så är vi också osäkra på tillgången och på de andra hållbarhetsaspekterna som inte handlar om klimat, till exempel markanvändning, säger hon.

Att stora mängder drivmedel som har använts i Västtrafiks bussar tidigare har klassats som hållbar, men kan ha kommit från marker med skövlad regnskog ser hon som ett problem.

– Det är väldigt negativt och lite av ett sorgebarn att den typen av produkter har kunnat användas här och att man från Sveriges sida har klassat det som hållbart.

Samtidigt har andelen palmoljerester i biodiesel ökat stadigt de senaste åren. I den HVO som levererades till svenska drivmedelsföretag förra året var andelen PFAD nästan 50 procent.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)