Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BYD öppnar kontor i Sverige

Isbrand Ho, vd för BYD:s europeiska dotterbolag. Foto: Ulo Maasing.

Den kinesiska busstillverkaren BYD, som de senaste åren haft betydande framgångar i Sverige och Norge med sina elbussar, planerar att öppna ett eget kontor i Sverige. Det uppger Isbrand Ho, vd för BYD:s europeiska dotterbolag för bussmagasinet.se. Var kontoret kommer att lokaliseras är dock ännu inte klart.

– Men vi räknar med att kontoret ska etableras under det fjärde kvartalet i år, säger Isbrand Ho när vi träffar honom på BYD:s huvudkontor i mångmiljonstaden Shenzhen i Kina, en halvtimmes färjeresa norr om Hongkong.

– Redan för fem år sedan såg vi på Transdev och Nobina. Då var inte marknaden redo. Men mot bakgrund av utvecklingen under de senaste två åren har vi beslutat att utöka vår närvaro på den nordiska marknaden.

Isbrand Ho pekar på att främst Nobina har gjort en stor satsning på elbussar från BYD till sin trafik i såväl Sverige som Norge. Även Transdev har ökat sin elbussflotta från BYD, senast med fem elbussar till Märsta, norr om Stockholm.

Idag har BYD en mobil eftermarknadsservice i Norden. Enligt Isbrand Ho ska det nya kontoret vara ett kundtjänstkontor och inte ett försäljningskontor.

Innan årsskiftet räknar BYD också med att fatta beslut om att starta batteriproduktion någonstans i Europa. Idag tillverkas alla BYD:s batterier vid fyra batterifabriker i Kina. En femte tillkommer nästa år och då kommer produktionskapaciteten vid BYD:s batterifabriker att uppgå till 65 gigawattimmar per år.

Var den kommande europeiska batterifabriken ska lokaliseras är inte fastställt. Lokaliseringen måste svara upp mot en rad krav. Bland annat måste läget vara rätt i förhållande till de fordonsfabriker som batterierna ska levereras till. BYD är ju inte bara en stort elbusstillverkare med 50 000 levererade elbussar. Företaget har också en omfattande produktion av elbilar, eldrivna lastbilar, truckar med mera. I Europa har BYD bussproduktion i ungerska Komarom och franska Beauvais, men på båda orterna planeras en breddad produktion.

– Vi ställer också krav på att det land där vi ska bygga batterifabriken är både politiskt och geografiskt stabilt, utan jordbävningar och orkaner, säger Isbrand Ho.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)