
FlixBus kör redan tåg i Tyskland under namnet FlixTrain. Nästa år startar man tågtrafik även i Sverige. Foto: FlixTrain.
Nu är det klart att expressbussjätten FlixBus etablerar sig i järnvägstrafik även i Sverige. I våras lämnade FlixBus in ansökan till Trafikverket om att få köra tåg i Sverige under namnet FlixTrain. Nu står det klart att FlixTrain blir en verklighet i Sverige redan nästa år. De gröna tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö. Sedan tidigare kör FlixTrain på flera linjer i Tyskland.
– FlixTrain lanserades för ungefär 1,5 år sedan i Tyskland. Inspirerade av framgången där, utvärderade vi möjligheten att trafikera tåg även i andra länder. Sverige är en lovande marknad och vi ser fram emot att göra en stor insats för omställningen till hållbara transporter. Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör i Sverige, vilket är oerhört roligt och spännande, säger Peter Ahlgren, vd för Norden på FlixBus.
FlixTrain kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö. På sträckan mellan Stockholm och Göteborg stannar tågen även i Falköping, Hallsberg och Södertälje. På sträckan mellan Stockholm och Malmö stannar FlixTrain också i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping.
– Dessa är strategiskt viktiga punkter för många resande. Vi ser en stor och ökande efterfrågan på tågtjänster i Sverige och FlixTrain kommer att vara marknadens mest prisvärda tågalternativ som inte tummar på kvalitén och bekvämlighet. Planen är nu att ha tåg rullande i första halvan av 2020, säger Peter Ahlgren.
När FlixTrain lanserades i Tyskland, var förväntningen att transportera 750 000 passagerare under det första året. Det verkliga passagerarantalet blev mycket högre – en miljon resenärer. Dessutom upplevde även bussverksamheten en passagerarökning under samma period.
– Vi har sett att om man kombinerar buss- och tågnätverk på ett smart sätt kan man framgångsrikt möta efterfrågan och öka antalet resenärer för bägge transportmedlen. FlixTrain kommer att integreras med våra busslinjer och vi kommer att kunna erbjuda en smidig bokningsprocess med både buss och tåg på en och samma plats, med nya resesträckor utan långa bytestider. På så vis kommer vi även att nå personer som inte bor nära järnvägen, säger Peter Ahlgren.
Liksom FlixBus, bygger FlixTrains affärsmodell på partnerskap med välrenommerade transportbolag. Samarbetet innebär att FlixTrain bidrar med sina kunskaper inom digitalisering och teknik, samtidigt som transportoperatörerna tillför erfarenhet och expertis inom den dagliga driften.
FlixBus/FlixTrain finns idag i 29 länder och har 1300 anställda.
Vem kommer att äga resp köra tågen? Och hur länge. Mot bakgrund av FlixBus tämligen snåla hantering av partners på bussidan reser sig ett och annat frågetecken.
Sa någon ”upp som en sol….”?
Ska bli intressant att följa händelseutvecklingen och se vem som nappar på kroken