Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyr färdtjänst gör bussresan dyrare för Örebroare

Bussresorna för boende i Örebros ytterområden blir dyrare när färdtjänstkostnaderna skenar. Bild: Axel von Sydow.

Kostnaderna för färdtjänsten i Örebro skenar. Därför vill Örebro kommun göra bussresorna för de som bor i kommunens ytterområden dyrare. Även den allmänna Flextrafiken ska enligt förslaget från kommunen läggas ner när det nuvarande avtalet löper ut. Dessutom vill kommunen ta bort högkostnadsskyddet för färdtjänstresor i kommunen.

Idag subventionerar Örebro långa resor med kollektivtrafiken inom kommunen genom att resenärer betalar för maximalt fyra zoner inom kommungränsen, även om resenären har rest längre. Ersättningen för de läöngre resorna har betalats av kommunen till Länstrafiken.

En zon är cirka tre kilometer lång. Det innebär att invånare i kommunens ytterområden kan få dyrare bussresor. För en vuxen resenär som till exempel köper en 31-dagars periodbiljett från Odensbacken till Örebro kommer kostnaden att öka med 270 kronor per månad.

Motsvarande resa på en enkelbiljett kommer att kosta 57 kronor mot dagens 38 kronor.

Dagens högkostnadsskydd för färdtjänsten, som Örebro vill avskaffa, innebär att färdtjänstkunderna inte har behövt betala för fler än 16 resor i månaden, även om de gjort fler resor. Nu vill Örebro ta bort detta maxtak så att resenärerna får betala för alla sina resor. Arbetsresor och resor inom daglig verksamhet påverkas dock inte av förslaget.

Flextrafiken har funnits i Örebro kommun under många år. Den föreslås nu försvinna när det nuvarande avtalet löper ut den 31 december 2021.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)