Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny minibuss med låggolv för anropsstyrd trafik

Brittiska Mellor lanserar på Buseworld Pico, en minibuss med genomgående låggolv, avsedd främst för anropsstyrd trafik.

Brittiska Mellor, som i Sverige representeras av BK Invest, lanserar på Busworld i Bryssel en ny minibuss med låggolv. Modellen har döpts till Pico och Mellor har tagit fram den särskilt med sikte på marknaden för anropsstyrd trafik. bussen kan fås valfritt med eldrift eller dieseldrift. Vi kan nu visa en första bild av bussen som det tidigare varit stort hemlighetsmakeri kring. Pico är, uppger Mellor, den första i en serie fordon som företaget planerar.

Mellor anser att även fordon anropsstyrd trafik måste leva upp till moderna krav på design, tillgänglighet och ett passagerarutrymme som är anpassat till dagens resenärer, något som Mellor inte anser att alla dagens minibussar gör.

– Det är nödvändigt att erbjuda resenärerna en bättre upplevelse, även när de reser i anropsstyrd trafik, förklarar Mellor tankarna bakom Pico.

Pico är en minibuss för åtta passagerare med genomgående låggolv och som enligt tillverkaren är anpassad till ny teknoilogi när det gäller trafikplanering och miljö. I praktiken handlar det om en Fiat Ducato i kombination med Mellors låggolvsteknologi. Många av komponenterna är gemensamma med Mellors produkter Orion och Tucana som har sålts i över tusen exemplar, en del av dem i Sverige.

Passagerarna stiger ombord genom en eldriven dörr och med ett enda steg. För rullstolsburna resenärer finns en integrerad rullstolsramp. Inredningen kan anpassas efter operatörens behov och bussen kan fås med WiFi, USB-uttag och infotainmentskärmar.

– Vi tror på låggolvslösningar och hur de för samman resenärerna i ett delat och komfortabelt utrymme. Med Pico kan vi erbjuda det med en 3,5-tons liten buss med genomgående låggolv, säger Mellors vd John Randerson.

– Särskilt när det gäller anropsstyrd trafik anser vi att dagens standardfordon kan innebära problem med tillgängligheten för en del passagerare, medan andra uppleva fordonen som uppdelade i olika avdelningar. Det är nackdelar som vi på Mellor sgträvar efter att eliminera.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)