Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sverige avvecklar marknadsföringen i Danmark och Norge

Turister fotograferar vaktparaden i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Visit Sweden slutar att marknadsföra Sverige i Danmark och Norge. Nu inleds fackliga förhandlingar inför att Visit Sweden under 2020 ska avveckla sin verksamhet i de båda grannländerna. Istället ska Visit Sweden fokusera på att marknadsföra Sverige som resmål i främst Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, USA, Kina och Indien.

Visit Sweden uppger att den ändrade inriktningen baseras på “att besöksnäringen i Sverige och internationellt har utvecklats snabbt de senaste åren. Idag finns en större mognad kring kommunikation och fler möjligheter att nå resenärer direkt via digitala resetjänster”.

Visit Sweden är ett marknadsföringsföretag som gör Sverige synligt internationellt som resmål och varumärke. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB.

– Att avveckla verksamheten i Danmark och Norge är ett strategiskt val vi måste göra, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden.

– Resandet från Norge och Danmark är enormt viktigt för Sverige. Men vi tror på att besöksnäringen själva har stor egen kraft och kunskap att marknadsföra sina olika destinationer och upplevelser direkt i de länderna. Vi kommer stötta dem att ta över ansvaret under 2020.

Enligt Visit Swedens egna målgruppsanalyser finns i flera länder många resenärer som gärna vill resa till Sverige på semester. Enbart i Tyskland beräknas 25 miljoner människor planera en resa till Sverige de närmaste åren. I USA är det 19 miljoner. Det vägval som Visit Sweden nu gör att inte satsa på närmarknader utan istället på att locka fler Sverigeintresserade i främst Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, USA, Kina och Indien.

– Visit Sweden har i uppdrag att öka intäkterna till Sverige och till besöksnäringens företag på lång sikt. Med den finansiella situation vi har tror vi att vi gör mest nytta genom att skapa mer imageskapande Sverigemarknadsföring i de länder där det finns många resenärer som är nyfikna på landet. Den kan sedan leda vidare till mer detaljerad information och bokning hos andra i besöksnäringen, säger Ewa Lagerqvist.

Norge och Danmark är Sveriges största respektive tredje största utlandsmarknader och Visit Sweden beräknar att resandet från närmarknaderna kommer att hålla i sig de närmaste åren.

Share Dela

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)