Länstrafiken i Norrbotten fortsätter att spräcka budgeten och gå med stora förluster. Tidigare har det varit Bussgods som har varit den stora boven i Länstrafikens ekonomi, men även den övriga verksamheten blöder kraftigt. Bussgodsverksamheten kommer att avvecklas den 1 april, då ett nytt bolag kopplat till Bussgods i Västerbotten tar över godsverksamheten även i Norrbotten.
Årets förlust för Länstrafiken i Norrbotten ser ut att bli femton miljoner kronor, skriver Norrbottens–Kuriren. Och det är inte bara Bussgods som tynger ekonomin, även om Länstrafiken ännu inte tycks ha någon klar bild av var problemet finns.
– Det är givetvis bekymmersamt. Vi måste ta reda på var problemen sitter, säger Anders Öberg(S) som är ordförande för Länstrafiken och den Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten.
2017 gjorde Länstrafiken i Norrbotten en förlust på 20 miljoner kronor, delvis på grund av det blödande Bussgods, men också till stor del därför att Länstrafiken hade räknat fel på prisindex för diesel. I fjol blev förlusten mindre, 8,9 miljoner kronor. Förlusten berodde uteslutande på Bussgpds som gick med ett minus på 9,4 miljoner, medan övrig verksamhet redovisade ett överskott på en halv miljon.
Men nu rasar resultatet för Länstrafiken på nytt. Av årets väntade förlust på femton miljoner svarar Bussgods för drygt tio och Länstrafikens övriga verksamhet för fem miljoner.
Anders Öberg säger till Norrbottens-Kuriren att det förefaller vara intäkterna från resandet som har minskat.
–Vi vet inte exakt var problemen finns. Styrelsen har bett om en översyn och analys av vad som ligger bakom. Det är allvarligt om vi inte får de intäkter vi räknat med, säger Öberg.
Lämna ett svar