Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storföretag dominerar när Helsingfors satsar på elbussar

Idag finns 50 elbussar i trafik i Helsingfors, 33 av dem är levererade av kinesiska Yutong. Foto: Yutong.

Lokaltrafiken i Helsingforsregionen, HRT, gör de närmaste åren en storsatsning på elbussar. Samtidigt får små och medelstora bussföretag allt svårare att hävda sig i konkurrensen när busstrafiken i och kring den finska huvudstaden upphandlas, skriver den finska dagstidningen Hufvudstadsbladet.

Under de närmaste fem åren ska 800 nya bussar sättas i trafik inom HRT:s trafikområde. Hälften av dessa ska vara eldrivna.

Redan nästa år upphandlas en stor del av linjerna i östra Helsingfors och delar av Vanda, totalt 122 bussar på 36 linjer. Minst hälften av dessa ska vara eldrivna. Idag finns 50 elbussar i trafik inom HRT, 33 av dessa är levererade av kinesiska Yutong till bussföretaget Pohjolan Liikenne.

Enligt gruppchef Mika Häyrynen på HRT finns hos små och medelstora bussföretag alltjämt en tveksam het när det gäller elbussar. Anledningen är det stora investeringsbehovet i bussar och laddinfrastruktur i depåerna.

– Jag misstänker att små och medelstora bussföretag inte har möjlighet att delta i konkurrensutsättningen ifall de inte går samman. Det här blir en tävling för de stora, säger Mika Häyrynen till Hufvudstadsbladet.

Idag körs drygt 90 procent av busstrafiken i Helsingforsregionen av tre operatörer: Nobina, Pohjolan Liikenne och Helsingin Bussiliikenne.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)