Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världspremiär för bränslecellsdriven BRT-linje

Världens första BRT-linje med 18-meters, bränslecellsdrivna bussar invigdes på tisdagen i Frankrike. Foto: Cyril Garrabos.

Världens första BRT-linje med bränslecellsdrivna 18-meters ledbussar invigdes på tisdagen i den franska staden Pau. Linjen trafikerar fjorton stationer på en sex kilometer lång sträcka som består av reserverade utrymmen i körbanan och där bussarna har prioritet vid korsande gator och vägar. Trafiken körs av Keolis som den senaste tiden har lanserat fullelektriska BRT-linjer i flera franska städer.

Linjen i Pau har fått namnet Fébus och är en del av en omfattande satsning på att utveckla busstrafiken i och kring staden.

Åtta bränslecellsdrivna bussar från den belgiska tillverkaren Van Hool trafikerar linjen. Bussarna är av samma grundmodell som de som används på linje 5 i Malmö, MalmöExpressen. Där drivs dock inte bussarna med vätgas.

Till skillnad från ”vanliga” elbussar producerar bränslecellsbussarna sin el ombord med hjälp av en vätgasdriven bränslecell. Utsläppen från bussarna utgörs enbart av vattenånga. Räckvidden är 240 kilometer/dag, vilket räcker för den aktuella trafiken.

Restiden från ändhållplats till ändhållplats på den sex kilometer långa linjen är 17 minuter.

Bussarna i Pau har en kapacitet på 145 passagerare, varav 32 sittande på läderklädda stolar. De fjorton stationerna på linjen är utrustade med realtidsinformation för passagerarna, gratis WiFi, biljettautomater och trygghetskameror.

Förutom en tankanläggning för vätgas har Keolis också anpassat verkstaden för vätgasfordon. Hundra medarbetare har fått särskild utbildning på de nya bussarna, 50 förare och 50 som arbetar med underhåll, trafikledning med mera.

Förutom den bränslecellsdrivna BRT-linjen har Keolis i år lanserat fullelektriska BRT-linjer i två städer i Frankrike: Amiens (maj), Bayonne-Biarritz-Anglet.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)