Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussen störst i Västra Götaland

Bussen är det mest utnyttjade trafikmedlet hos Västtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Förra året blev ännu ett rekordår för Västtrafik som kunde räkna in 355 miljoner resor i Västra Götaland under året. Det är en ökning med 16 miljoner resor jämfört med det förra rekordåret 2018. Flest resor gjordes med Västtrafiks busstrafik.

– Det är tydligt att allt fler går från ord till handling när det gäller omställningen till ett mer hållbart liv. Många vill göra bra val i sin vardag och att resa med kollektivtrafiken är sådant som gör tydlig skillnad för klimatet, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

– Förra året drog vi på allvar igång vår stora satsning på att elektrifiera trafiken, med elbussar i flera städer. Vi har även fortsatt utveckla våra digitala tjänster i Västtrafik To Go samt att vi förstärkt buss- och tågtrafiken på flera håll i regionen.

Med undantag för anropsstyrd trafik ökar resandet inom alla trafikslag och allra flest resenärer finns inom busstrafiken. Förra året gjordes 183 miljoner resor med Västtrafiks bussar vilket är tre procent mer än året innan.

Spårvagnstrafiken i Göteborg står också för en stor del av resorna. Under 2019 gjordes 141 miljoner resor med spårvagnarna, en ökning med åtta procent.

Sett till geografi görs flest resor i Göteborgsregionen. Där gjordes 303 miljoner resor under 2019 vilket är en ökning med fem procent.

Även resandet med tåg ökade. Från att ha legat oförändrat under 2018 gjordes tre procent fler resor med Västtågen under förra året. Totalt gjordes 22 miljoner resor med Västtrafiks tåg.

Så här fördelades resorna med Västtrafik förra året:
Tåg: 22 miljoner resor (+3 %)
Buss: 183 miljoner resor(+3 %)
Spårvagn: 141 miljoner resor(+8 %)
Båt: 7 miljoner resor (+4 %)
Anropsstyrd trafik: 2 miljoner resor (+/-0 %)

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)