Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första staden med bara utsläppsfria bussar

Den brittiska regeringen vill stimulera en övergång till elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Den konservativa brittiska regeringen presenterade på torsdagen en storsatsning på bättre busstrafik. Bland annat vill man skapa Storbritanniens första stad med enbart nollemissionsbussar. Det ska ske med ett statligt stöd på nästan 625 miljoner kronor (50 miljoner pund). Den stad som väljs ut ska fungera som en förebild för andra städer, förklarade transportminister Grant Shapps när han presenterade satsningen.

Nu ska trafikhuvudmän i samarbete med bussföretag komma in med ansökningar och i sommar utses vilken stad som ska få upp till 50 miljoner pund i stöd för att förnya sin bussflotta, minska utsläppen och förbättra luften.

Den brittiska regeringen konstaterar att en stad med 200 elbussar kan spara omkring 7 400 ton koldioxid om året, lika mycket som om 3 700 dieselbilar försvann från vägarna.

– Det är helt klart att elbussar har en nyckelroll när det gäller att minska utsläppen, sa Grant Shapps.

Satsningen på en elbusstad är en del av en satsning på 170 miljoner pund, 2,1 miljarder SEK på förbättrad busstrafik som den brittiska regeringen presenterade på torsdagen. Pengar satsas också på utvecklad anropsstyrd trafik, bättre trafik på landsbygden, supoerbussar med mera.

Förebild
Regeringen har flera syften med satsningen på en fullelektrisk busstad. Ett är att den ska fungera som en förebild för att visa vad man kan uppnå när en stad helhjärtat satsar på att alla bussar ska vara eldrivna nollemissionsbussar och att visa vilken betydelse detta har när det gäller förbättrad luftkvalitet och växthusgaser på en plats.

Andra syften är att skaffa bättre kunskap om vilka utmaningar som finns när man enbart har elbussar i trafik. Likaså att öka kunskaperna om hur en helt elektrisk bussflotta påverkar driftskostnaderna för bussoperatörer, med tanke på att elbussar bör vara billigare i drift när det gäller drivmedel.

Regeringen vill med projektet också stimulera busstillverkare till teknikutveckling när det gäller nollemissionsbussar.

Nära samarbete
Ett av målen med satsningen är också att se om förändringarna gör att fler människor väljer att åka med buss och i synnerhet om bilister lockas att ta bussen. För att nå dit, framhåller kommunikationsdepartementet, är det viktigt med ett nära samarbete mellan lokala myndigheter och bussföretag så att busstrafiken marknadsförs på ett attraktivt sätt. Samtidigt måste den hålla en hög nivå när det gäller pålitlighet och punktlighet.

Kommunikationsdepartementet finansierar upp till 75 procent av merkostnaderna för elbussar, jämfört med konventionella dieselbussar mad samma passagerarkapacitet. När det gäller infrastrukturen utgår bidrag med upp till 75 procent av kapitalkostnaden för inköp och installation.

Enbart trafikhuvudmän utanför London kan få bidrag och endast till en stad i sitt område. Eftersom busstrafiken i Storbritannien är avreglerad måste huvudmännen i sina ansökningar visa att de samarbetar med samtliga operatörer i den aktuella staden. Samtliga bussföretag måste också skriva under att de tar på sig sin del av de ekonomiska åtagandena.

För att komma ifråga för att bli Storbritanniens första elbusstad måste staden ha bekräftade problem med luftkvalitet. Den måste också ha ett tydligt avgränsat stadsbussnät med få längre linjer så att det går att utvärdera.

Andra satsningar som presenterades på torsdagen:

20 miljoner pund (en kvarts miljard SEK) ska gå till att utveckla lösningar med anropsstyrd trafik på landsbygden och i förorter. 30 miljoner pund ska gå till att förbättra eller återskapa bussförbindelser på landsbygden som har skurits ner eller avvecklats. Ett nytt nät av snabba bussförbindelser med låga biljettpriser ska också etableras med början i Cornwall nästa år. Nyckelfaktorer där är busskörfält och bussprioriteringar.

Här kan du läsa mer (på engelska) om de olika projekten.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)