Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ansträngt läge i Västerbotten

Läget börjar bli ansträngt i Västerbotten, rapporterar länstrafiken där. Foto: Ulo Maasing.

Det börjar nu komma signaler om ett ansträngt läge i kollektivtrafiken i landet. Jönköpings Länstrafik, JLT, uppger exempelvis på sin hemsida att man har många inställda bussturer på grund av personalbrist. På onsdagsförmiddagen rapporterade också Länstrafiken i Västerbotten att kollektivtrafiken i regionen nu är i ett ansträngt läge. Situationen är allvarlig eftersom kollektivtrafiken behövs för att samhället ska fungera fullt ut. Tillsammans med trafikföretagen och finansiärerna vidtas nu åtgärder för att minska effekterna av Coronavirusets framfart, skriver Länstrafiken i Västerbotten i ett pressmeddelande.

– Vi är i ett läge där vi tyvärr måste börja ställa in trafik då vi saknar förare till alla turer, säger Harriet Söder, vd Länstrafiken i Västerbotten.

Högsta prioriteringen kommer att vara att upprätthålla den trafik som gör att personal inom vården kommer till sina arbeten, uppger Länstrafiken i Västerbotten.

– Vi har de senaste dagarna arbetat hårt med olika krisplaner så att vi ska kunna agera utifrån vad som händer i samhället. Det handlar om neddragningar i trafik, som skulle minska trycket på våra trafikföretag. Vi ser också en minskning i resandet och stängningen av gymnasierna i länet kommer att minska resandet ytterligare, kommenterar Harriet Söder.

– Idag på bussförarnas dag vill jag rikta ett särskilt tack till alla förare – ni är verkligen hjältar som i den här speciella situationen gör att samhället fortfarande fungerar.

Igår togs beslut om att stadstrafiken i Umeå, Ultra, går redan den 30 mars över på sommartidtabellen, vilket innebär ca 30 % mindre trafik. Det är en månad tidigare än planerat. Det förs också dialog med Skellefteå kommun kring vilka neddragningar som kan behöva göras i trafiken där.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)