Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordår för Solaris

Solaris hade ett rekordår förra året. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris hade ett rekordår 2019 rapporterar företaget, både när det gäller omsättning och antalet sålda bussar. Solaris har också haft stora framgångar på elbussmarknaden och har redan säkrat leveranser av över 500 elbussar i år, vilket gör Solaris till en av de ledande elbusstillverkarna i Europa. Under 2019 levererade Solaris 1 487 bussar mot 1 226 år 2018 och 1 397 år 2017 som var det förra rekordåret.

Omsättningen uppgick till 2,6 miljarder polska zlotny, cirka 6,4 miljarder SEK. Det är en ökning med nästan 40 procent jämfört med året innan. Solaris är inte börsnoterat och redovisar inte lönsamheten.

Hittills har Solaris levererat närmare 19 000 bussar till över 750 städer i 32 länder. I fjol var de största marknaderna för företaget Polen, Tyskland, Belgien, Litauen och Italien.

Samtidigt som försäljningsvolymerna ökar ändras också produktmixen hos Solaris. Konventionella drivlinor får en allt mindre betydelse medan de alternativa drivlinornas andel blir större. 2018 var 29 procent av de bussar företaget levererade hybrid-, batteri- eller trådbussar. I fjol hade dessa ökat med 11 procentenheter till 40 procent av försäljningen, samtidigt som alltså det totala antalet levererade bussar slog rekord.

Batteribussarna ökar snabbt. Under 2018 levererade Solaris totalt 162 batteribussar, en ökning med 51 procent jämfört med året innan. Redan nu har Solaris dessutom säkrat order på minst 500 batteribussar i år. Bland dessa finns 130 18-meters elledbussar till lokaltrafiken i Warszawa, MZA, liksom ett ramavtal på upp till 250 Solaris Urbino 12 till ATM i Milano. Jämfört med 2017 innebär det en mer än åttafaldig orderingång på elbussar.

Totalt beställde trafikföretag i EU, Schweiz och Norge från olika tillverkare 1313 elbussar år 2018 och 2341 elbussar i fjol – en ökning med dramatiska 78 procent.

På UITP:s stora kollektivtrafikmässa i Stockholm förra året premiärvisade Solaris sin bränslecellsbuss, Solaris Urbino 12 hydrogen. Företaget ser dock inte bränslecellsbussar som ett alternativ till batteri- eller trådbussar utan som ett komplement, beroende på kundernas skilda behov när det gäller räckvidd, flexibilitet med mera. De första bränslecellsbussarna från Solaris levereras nästa år till ett trafikföretag i Italien som har beställt tolv bussar. I fjol lanserade Solaris också sin dubbelledade trådbuss Trollino, 24 meter lång. Bussen är tänkt som en plattform även för batteridrivna 24-metersbussar liksom för hybridbussar.

En nyhet som är högintressant för den skandinaviska marknaden och som Solaris kommer att lansera det här året är Solaris Urbino 15 LE electric, en batteridriven, treaxlig lågentrébuss som är femton meter lång. Med den modellen har Solaris siktet inställt direkt på den skandinaviska bussmarknaden.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)