Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Försiktig comeback för expressbussarna

Cityterminalen i Stockholm är navet i landets expressbusstrafik. Under de senaste månaderna har resenärerna varit få, men nu börjar de åter öka. Foto: Ulo Maasing.

Nästan tvärnit blev det för landets expressbussar när covid-19-pandemin slog till. Men sedan regeringen och Folkhälsomyndigheten har aviserat lättnader i reserestriktionerna för resor inom Sverige planerar expressbussföretagen för en comeback, även om det handlar om en försiktig sådan. Vi har talat med fyra av de företag som arbetar med långväga linjetrafik.

Av Paula Isaksson

Jelena Jovanovic, FlixBus.

Jelena Jovanovic, FlixBus:
– Sedan utbrottet av corona har vi mer än halverat trafiken eftersom reseefterfrågan har varit mindre än vad den brukar vara. Vi har kört till färre destinationer, bland annat beroende på att Norge och Danmark har stängt sina gränser. Vi har också minskat på antalet avgångar. Men sedan beskedet kom att restriktionerna för inrikesresor ska tas bort har vi haft många fler besökare på hemsidan och efterfrågan börjar verkligen komma tillbaka. Det är väldigt glädjande.

– Det som händer nu är att vi lägger till fler avgångar och följer upp var efterfrågan är som störst så att vi kan stötta upp på de sträckorna. Runt midsommar ser vi att många vill resa så där måste vi också lägga till fler bussar.

– Men det är svårt att spekulera i hur det blir längre fram eftersom vi inte vet om det kommer en andra våg av corona. Vi försöker anpassa oss vecka efter vecka, det är svårt att planera långsiktigt. Vi hoppas förstås att saker kommer tillbaka till det normala men det beror på hur världen ser ut.

– För att passagerarna ska känna sig trygga har vi blockerat de första två raderna bakom förarna och ombordstigning sker endast genom bakdörrarna. Vi har infört nya städ- och desinfektionsrutiner i bussarna efter varje tur och föraren checkar in passagerarna utan att behöva röra vid deras resedokument. Sedan uppmanar vi resenärerna att sprida ut sig i bussen och resa bara om de känner sig friska, för deras och andras skull.

Elvir Rascic, Vy Express.

Elvir Rascic, Vy Buss (Bus4You och Vy Express):
– Våra expressbusslinjer har fortsatt köra varje dag under våren men trafiken är reducerad med 60 till 70 procent. Vi känner ändå att vi gör en stor samhällsnytta eftersom det är mycket sjukvårdspersonal som åker med oss. Nu på sistone har vi också märkt att det börjar komma tillbaka fler och fler resenärer, framför allt nu när det har blivit officiellt att man släpper på reserestriktionerna den 13 juni. Vi får fler och fler bokningar vilket vi gläder oss åt.

– Vi kommer att öka trafiken med 80 till 100 procent från dagens utbud under sommaren och vi tror att trafiken mellan storstäderna kommer vara tillbaka på det normala under senhösten eller vintern.För att minska smittorisken ber vi våra resenärer att försöka sprida ut resandet till andra dagar än bara veckoslutet så att det inte ska bli så fullt på bussarna. Om man vill kan man boka ett dubbelsäte för att slippa ha någon bredvid sig och på Bus4You går det att boka ett singelsäte, där är förutsättningarna lite unika. Vi var också det första bolaget som stängde av platserna på första raden så att inte föraren ska behöva sitta för nära resenärerna.

Tomas Byberg, Ybuss.

Tomas Byberg, Y-Buss:
– Trafiken i Y-Buss har haft en paus sedan slutet av mars men vi kommer att starta upp igen från den 17 juni. Det är första gången som vi har stått stilla sedan Y-Buss började köra mellan norra Sverige och Stockholm i mitten av 70-talet, så det är klart att vi vill komma igång igen. Sedan är det ett väldigt ansvar att starta upp och göra det på rätt sätt så att vi inte hamnar i en diskussion om att vi bidrar till smittspridningen. Vi kommer att boka glest med folk och ha olika rutiner för att resenärerna ska känna att vi är ett säkert alternativ.

– Det handlar om en ökning av trafiken med tio till 15 procent. Vi kommer att ha en buss från Sundsvall till Stockholm på morgonen som kör tillbaka på eftermiddagen, och en morgontur från Stockholm som går tillbaka från Umeå på kvällen. Vi får börja med att se hur stort intresset är och växa successivt. Men om det blir många bokningar på turerna får vi sätta in dubbleringar långt tidigare än normalt eftersom vi inte kan boka mer än en halvbuss. Det ska bli väldigt intressant att se hur det blir, men det kommer säkert att ta ett tag innan vi är tillbaka i normala rutiner.

Elisabet Angelin, Silverlinjen.

Elisabet Angelin, Silverlinjen:
– Vi är hälftenägare i Silverlinjen som kör mellan Öland och Stockholm. Trafiken gjorde paus efter påsk men sista helgen i maj drog vi igång igen med veckoslutstrafik på fredagar och söndagar. Det var helt klart positivt att man lättade på reserestriktionerna, det har gjort att vi nu vågar satsa på en daglig avgång från Öland respektive Stockholm från 19 juni och under hela sommarperioden. Tidigare år har vi haft tre avgångar per dag i vardera riktning.

– Nu gäller det att alla bussbolag verkligen håller på att inte boka bussarna fulla. Vi bokar i princip bara halva bussen för att det ska finnas mer luft och plats för dem som reser.

På måndag arrangerar Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, ett avgiftsfritt webinarium om resandet: Vågar vi resa tillsammans igen? I webinariet diskuteras hur trafikföretag runt om i Sverige nu rustar för att skapa säkra och attraktiva resor för dem som vill mötas, uppleva nya besöksmål och få nya intryck. Läs mer om webinariet genom att klicka här. Där finns också en länk till anmälan. Webinariet är öppet för alla.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)