Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Riktade stödåtgärder behövs för bussbranschen”

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, arrangerade på måndagsmorgonen ett webinarium om resandet i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Det behövs riktade stödåtgärder till bussbranschen. Det framhöll Oscar Sundås, branschutvecklare vid Sveriges Bussföretag på det webinarium om resebranschen som Transportföretagen höll på måndagsförmiddagen. På plats fanns företrädare för hela persontransportsektorn, från flyg och tåg via sjöfart till buss. Tidningen Travel News´ chefredaktör Viggo Cavling förutspådde “en fruktansvärt tuff tid” för turistbussföretagen.

– De har investerat i stora, kapitalkrävande fordonsflottor och kommer att ha mycket svårt att klara sina investeringar. Jag tror också att flera färjelinjer kommer att läggas ner, sa Viggo Cavling.

Samtidigt bedömde han att resandet generellt kommer att öka kraftigt.

– Jättemånga människor kommer att vilja resa. Men känner man oro eller rädlsa för att resa, då ska man stanna hemma.

En av deltagarna på webinariet var Robert Nyberg, vd för Vy Travel.

– Vi var tidigt ute med åtgärder för att skapa säkra resor. Vi spärrade av utrymmet längst fram i bussarna, stängde framdörrarna och införde distanserad biljettvisering. Vi uppmanar gästerna att sprida ut sig i bussen och har gett stor befogenhet till våra förare när det gäller detta. En fördel är också att vi i Bus4Yous bussar har förstaklass med enkelplatser. Dit kan vi flytta andra passagerare så att resenärerna kan hålla social distans, sa Robert Nyberg.

Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland, konstaterade att man haft ett stort tryck på sin bokningssajt sedan det blev klart att resor inom Sverige skulle bli tillåtna från och med den 13:e juni.

– Men vi kommer inte att ha lika många resenärer som en vanlig sommar, eftersom det har varit ett stort tapp under hela våren, framhöll han.

Bland de åtgärder Destination Gotland har infört inför sommaren är att man endast utnyttjar två tredjedelar av fartygens kapacitet, har numrerade platser för att resenärerna ska kunna hålla social distans, ökar informationen ombord med mera.

– Men det ligger också ett stort ansvar på resenären att undvika trängsel och att inte resa om man har minsta symptom.

– Det finns inget bussföretag som inte har tvingats att fundera över de frågor som coronapandemin har väckt, framhöll Oscar Sundås, branschutvecklare vid Sveriges Bussföretag.

Han pekade på att besöksmål med offentligt ägande, helt eller delvis, ofta tenderar att hålla stängt.

– Det gör att även andra besöksmål på en destination drabbas genom att destinationen tappar i attraktionskraft, samtidigt som besöksmål som har öppet riskerar att betraktas som oansvariga. Det är problematiskt när man agerar olika i samma region, sa Oscar Sundås.

Han framhöll också att bussföretagen behöver riktade stödåtgärder. Sveriges Bussföretag har bland annat föreslagit ett stöd för avställda turistbussar som skulle kosta staten 40 miljoner kronor i månaden under pandemin. Tillsammans med bland annat SRF föreslår bussföretagen dessutom en fondlösning för paketresearrangörer. Idag kläms dessa mellan paketreselagens krav på återbetalning till resenärer som har fått sin resa inställd och att reseföretagens leverantörer inte betalar tillbaka de pengar de fått från researrangörerna.

Oscar Sundås pekade också på att den långvägs busstrafiken, expressbussarna, inte får något stöd från staten.

– I Norge betalar staten en biljett för varje biljett som expressbussföretagen säljer. På det viset kan man hålla hälftn av platserna i bussarna tomma.

Share Dela

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)