Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Malmö bygger bussbro

Varvsstaden i Malmö ska bindas samman med övriga innerstaden med en bussbro, där även cykel- och gångtrafikanter får plats. Foto: Malmö stad.

Malmö stad ska bygga en ny bro för buss, gång och cykel. Den nya bron ska förbinda Varvsstaden med övriga innerstaden och väntas lätta på trafiktrycket till och från Västra hamnen. Bland annat ska Malmöexpressen linje 5 trafikera bron. På tisdagen godkändes planerna av politikerna i tekniska nämnden i Malmö stad.

För närvarande finns tre in- och utfarter mellan Västra hamnen och övriga innerstaden. I rusningstid korkar trafiken snabbt igen. Den nya vägbron för buss, gång och cykel ska anläggas mellan Styrmansgatan, nära Malmö saluhall, och det nya området Varvsstaden.

Vi har problem under vissa tider med biltrafik som korkar igen. Med tanke på att Västra hamnen inte är färdigbyggt och alla bostäder och kontor som håller på att byggas i Varvsstaden behövs den här nya förbindelsen för att lätta på trafiktrycket, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden i Malmö.

På den nya bron kommer Malmöexpressen stadsbusslinje 5 att köra. Intill brofästet i Varvsstaden anläggs en ny busshållplatsen som kommer att bli områdets enda hållplats. På bron och den fortsatta gatusträckningen blir det också breda vägfält för gång och cykel.

Genom satsningen på eldriven kollektivtrafik och snabba cykelstråk kan projektet också bidra till minskade utsläpp av växthusgaser.

– När Västra hamnen och Varvsstaden växer behöver den redan täta trafiken avlastas. Den nya bron skapar förutsättningar för smidiga trafikflöden och ett grönt resande i centrala Malmö, säger Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden.

Investeringen för bron beräknas bli 196 miljoner kronor varav Malmö stad står för 18 miljoner kronor. Huvudparten betalas av privata fastighetsbolaget Varvsstaden AB och en stor del av staten genom storstadsavalet.

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)