Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Företag går samman om massproducerade elektriska minibussar

MAN eIntercity är en av de eldrivna minibussar som Altas Auto ska producera. Foto: Altas Auto.

Två i Sverige välkända företag inom den litauiska fordonsindustrin har gått samman för att bli bland de första i Europa att massproducera elektriska minibussar. Det är Altas Auto och Elinta Motors som har skrivit avtal om utveckling, testning och certifiering av prototyper samt koordinering av massproduktionstillverkning, enligt ett pressmeddelande.

Därmed blir det möjligt för de båda företagen att lansera nya modeller som är certifierade för chassiplattformar från Mercedes-Benz och MAN i början av nästa år. Enligt företagen planeras massproduktionen att påbörjas under det första kvartalet 2021.

De nya modellerna är en elektrisk lågentrébuss för stadstrafik med 20 säten och en elektrisk minibuss med 16-22 säten för passagerartransport i förorter.

Elinta Motors, som tillverkar drivsystem för nyttofordon, kommer att ansvara för leverans av elmotorer, batterier och styrutrustning. Minibussmodellerna som utvecklas kommer att ha elmotorer på 150 kW och tre batteripaket med en sammanlagd kapacitet på 115 kWh. Fordonen beräknas få en räckvidd på upp till 200 km på en laddning. Med integrerad snabbladdningsteknik (som kan förse mer än 50 kW) kommer bussarna att vara fulladdade på mindre än 2 timmar.

– Vår elektriska drivteknik testas för närvarande aktivt på vägarna. Över hundra fordon med våra motorer har redan färdats över två miljoner kilometer under olika driftsförhållanden. Hittills har resultaten överträffat förväntningarna. Vi investerar för närvarande i att utöka vår produktionskapacitet. Detta gör det möjligt för oss att inom ett år producera 300 elektriska drivsystem per år, säger Laurynas Jokužis, vd för Elinta Motors.

Altas Autos vd Edvardas Radzevičius.

Den elmotor som används av Elinta Motors uppges av företaget vara unik unik eftersom den kan säkerställa hög prestanda och generera tillräckligt med vridmoment för att få fordonet att röra sig även vid låga varvtal. Motorn överför kraft direkt till drivaxeln.

– Under det senaste decenniet har våra partners kommit långt. De har arbetat intensivt för att utveckla inriktade innovationer och vi har följt deras ansträngningar noga. Idag är vi mycket positiva till den konkurrensfördel som deras senaste innovationer erbjuder. Och vi säger detta med objektiva testdata för de elmotorer som används i nyttofordon i Central- och Nordeuropa. Ett annat faktum som gör oss optimistiska vad avser dessa nya modeller är att Elinta Motors själv ansvarar för motortillverkningen och kontrollerna, och deras parametrar uppfyller nyttofordonsindustrins unika krav, säger Altas Autos vd Edvardas Radzevičius.

Elinta Motors elektriska drivsystem som är installerade i Altas Auto bussar kommer att ha universella system som kombinerar viktiga säkerhetsfunktioner, däribland ABS-system, ESP-system och andra system.

Elmotorerna och batterierna som är installerade i Altas Auto bussar är speciellt utformade för de bussmodeller som utvecklas.

Altas Auto förväntar sig att introducera två elbussmodeller på marknaden.

På långt sikt planerar de således att erbjuda nya versioner av dessa elektriska minibussar utvecklade på olika plattformar.

Busscenter Haninge har representerat Altas produkter i Sverige i över tio år och säljer både Altas mini- och midibussar på denna del av den nordiska marknaden. Det finns för närvarande mer än 600 små och medelstora bussar sålda av företaget på vägarna i Sverige.

– Svenska företag visar stort intresse för den nya produkten. Vi planerar att organisera ett eget lanseringsevenemang för att presentera den första Altas Auto elbussen för den svenska marknaden. Pandemin har förändrat situationen och vi tvingas söka nya sätt att se till att våra kunder håller sig uppdaterade med den senaste branschutvecklingen, säger Vidas Armalis, vd för Busscenter Haninge.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)