Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora nerskärningar väntar hos MAN – 9 500 kan få gå

Buss- och lastbilstillverkaren MAN planerar en omfattande omstrukturering av verksamheten. 9 500 medarbetare kan få gå. Foto: MAN Truck & Bus.

Buss- och lastbilstillverkaren MAN, som länge har brottats med svag lönsamhet, planerar en kraftig omstrukturering av verksamheten. I samband med det överväger MAN personalminskningar på upp till 9 500 personer i Tyskland, Österrike och övriga världen. MAN siktar på att från mitten av det här årtiondet vara en av de ledande tillverkarna av nyttofordon med el- och bränslecellsdrift.

Företagets styrelse bedömer att det redan inom några få års tid kommer att vara i det närmaste omöjligt att bygga en affärsmodell på dagens teknologier och strukturer.

MAN:s bedömning är dock att innan företaget kan investera i framtidslösningar som alternativa drivlinor, digitalisering och automatisering är det nödvändig med en omfattande omstrukturering av företaget. Syftet är att långsiktigt förbättra rörelseresultatet.

Företaget uppger också att coronakrisen har bidragit till att ytterligare försvåra en redan tidigare pressad lönsamhet. För första halvåret i år redovisade MAN Truck & Bus en förlust på 387 miljoner euro, drygt fyra miljarder SEK.

MAN Truck & Bus överväger nu personalminskningar på upp till 9 500 medarbetare i Tyskland, Österrike och övriga världen. Nerskärningarna är kopplade till att en del icke preciserade utvecklings- och produktionsverksamheter ska flyttas till andra platser. MAN uppger dock att produktionen i Steyr, Österrike liksom modifierngsanläggningarna i Plauen och Wittlich tillhör de anläggningar som man nu förhandlar med de fackliga organisationerna om.

– Vi står inför mycket stora utmaningar som ett resultat av teknikförändringar när det gäller digitalisering, automatisering och alternativa drivlinor. Därför måste vi omstrukturera MAN Truck & Bus så att vi blir mycket mer innovativa, digitala och lönsamma i ett långsiktigt perspektiv. Styrelsen kommer att göra allt i sin makt för att säkra att MAN fortsätter att vara en av världens bästa buss- och lastbilstillverkare, säger MAN:s vd Andreas Tostmann.

MAN ingår liksom Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus samt RIO i Traton som ägs av Volkswagen.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)