Nordjyllands Trafikselskab (NT), som är trafikhuvudman på norra Jylland, är först ut i Danmark med att upphandla en fullskalig BRT-trafik. BRT står för Bus Rapid Transit, ibland kallat superbussar. BRT-linjen ska starta våren 2023 i Danmarks fjärde största stad, Ålborg, som har cirka 125 000 invånare. Trafiken är en del av den största trafikupphandlingen hittills för Nordjyllands Trafikselskab.
Totalt omfattar upphandlingen 98 stadsbussar i Ålborg samt tretton mer än 24 meter långa, dubbelledade bussar till den nya BRT-linjen, eller Plusbus som NT och staden har döpt BRT-trafiken till.
Linjen blir tolv kilometer lång och Plusbus kommer att köra på egna vägar och körfält. Linjen får 22 stationer med plattformar som är i nivå med bussgolvet. Stationerna utrustas med biljettmaskiner och kortläsare så att all biljetthantering sker på plattformen vilket kortar stopptiderna på hållplatserna.
Nordjyllands Trafikselskab har ett strategiskt mål att samtliga bussar som kör för huvudmannen ska vara emissionsfria innan 2030. Den nya upphandlingen lägger dock grunden för att en övergång till emissionsfri busstrafik ska ske väsentligt tidigare än så i staden. I utvärderingen av de kommande anbuden viktas nämligen ett tidigt införande av emissionsfria bussar med 20 procent.
– Vi vill gå i täten när det gäller en grön omställning av transportsektorn i Nordjylland. Eftersom den här upphandlingen omfattar 32 procent av vår busstrafik tar vi ett sjumilakliv närmare våra mål om en grön bussflotta och en grön omställning, säger NT:s vd Thomas Eybye Øster.
Lämna ett svar