Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik låter resenärer rapportera trängsel

Västtrafik testar nu ett system där resenärerna rapporterar hur trångt det är. Bild: Västtrafik.

Trångt på bussen eller spårvagnen? Västtrafik testar nu ett nytt sätt att hjälpa resenärer att undvika avgångar då det är trångt ombord. Via tre knappar i Västtrafiks reseplanerare kan resenärer ombord rapportera hur trångt det är ombord på just den turen. När andra resenärer söker i reseplaneraren visas rapporter om hur trångt det är på de olika turerna.

För att hålla rapporterna aktuella kan resenären rapportera trängsel på en tur tidigast tio minuter innan den väntas avgå från hållplatsen. Rapporten är giltig i tio minuter, sedan raderas den automatiskt.

Rapporteringen sker genom tre knappar på Västtrafiks hemsida. Om funktionen blir uppskattad kan den läggas in i Västtrafiks app.

Än så länge finns inte funktionen i Västtrafiks app ToGo, men om den blir omtyckt kan den komma att läggas in där.

När resenären rapporterar trängsel sker det enkelt genom att trycka på en knapp på hemsidan. Tre knappar finns att välja på: ”Inte trångt”med många lediga dubbelsäten, ”Ganska trångt” med några lediga dubbelsäten samt ”Mycket trångt” då det inte finns några lediga dubbelsäten.

Det finns också ett läge som visar att ingen ännu har rapporterat trängsel på den aktuella turen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)