Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Eneroth: Rörligheten måste minska

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på fredagens presskonferens: Regeringen är beredd att diskutera ytterligare stödåtgärder till transportsektorn.

För att inte sprida covid-19-smittan vidare måste svenskarna röra sig mindre. Resandet med vare sig flyg, fjärrtrafik på järnväg eller i kollektivtrafiken ligger visserligen långt under det normala, men alltjämt klart över hur det såg ut i våras. Det konstaterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en presskonferens på fredagen. Där aviserade han också att regeringen är öppen för fortsatta stöd till transportnäringen, men mer konkret än så blev inte infrastrukturministern. ”Företag som kör människor kommer behöva särskilda riktade stöd, likt det man gjort i andra länder såsom i Danmark och Norge”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen.  

Syftet med presskonferensen var att ge en statistisk bild för hur transport- och resandeflödena liksom trafikvolymerna har förändrats under pandemin. Från att persontransportsektorn störtdök i våras, skedde under sommaren en ökning men som åter har gått ner under hösten.

– Därför är det viktigt att persontransportsektorn får tillräckliga stöd för att finnas kvar vid en återstart, skriver Transportföretagen i en kommentar och fortsätter:

– En förlängning av omställningsstödet är välkommet men det måste sträcka sig fram till sommaren 2021 och permitteringsstödet behöver utvecklas till att uppgå till 80 procent. En krisande fråga just nu är även att 100 000 förare kan få körförbud om inte yrkesförarbevisen (YKB) förlängs eftersom utbildningarna ställts in på grund av det rådande läget.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill att regeringen ska se hur Danmark och Norge har agerat när det gäller transportsektorn under pandemin.

– Det var glädjande att infrastrukturminister Tomas Eneroth vid presskonferensen upprepade att regeringen följer utvecklingen noga och att regeringen är beredd att diskutera fortsatta och förlängda stödåtgärder. Det kommer ta tid innan människor vågar och vill resa tillsammans igen. Företag som kör människor kommer behöva särskilda riktade stöd, likt det man gjort i andra länder såsom i Danmark och Norge, kommenterar Anna Grönlund.

Transportföretagen skriver i en kommentar att ”i det längre perspektivet behöver transportsektorn stärkt konkurrenskraft och kraftfulla hållbarhetssatsningar. Främst vill vi se en storskalig satsning på elektrifiering för att nå klimatmålen. Det vore även värdefullt med långsiktig strategi att förhålla sig till så att företagen fortsatt ska våga och ges utrymme att satsa grönt”.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)