Samtidigt som turistbussbranschen – såväl bussföretag som researrangörer och busstillverkare – pressas hårt av covid-19-pandemin och dess följder firar ett av de mest välkända märkena bland turistbussar sitt 70-årsjubileum. Det är nämligen så länge sedan som den allra första Setra-bussen rullade ut från Kässbohrers fabrik i Ulm i Tyskland. Under de 70 åren har generationer, av Setra sett dagens ljus. Det senaste flaggskeppet, Setra A 531 DT, började serietillverkas 2018.
Den första Setrabussen, S 8, lanserades av Karl Kässbohrer Fahrzeugbau 1951. Då fick också märket sitt namn: Setra. Det är en förkortning av tyskans ”selbsttragend”, det vill säga ”självbärande”. S 8 blev den första serietillverkade bussen med självbärande kaross, bakmotor och direktdriven bakaxel. Bussen premiärvisades på den första IAA-mässan efter andra världskriget, 1951 i Frankfurt. På den tiden var inte IAA-mässan som idag uppdelad i två mässor, en för personbilar i Frankfurt och en för nyttofordon i Hannover.
Siffran 8 i modellnamnet står för övrigt för antalet stolsrader i bussen. När bussarna i den första generationen blev längre följde modellbeteckningen med. Setras andra modell S 10 hade följaktligen tio stolsrader och blev det verkliga genombrottet för Setra. 1955 kom för övrigt en krotare version av bussen, S 6 med sex stolsrader. 1959 kom så den första modulärt byggda Setran vilket innebar en betydligt effektivare produktion och gjorde det möjligt för Kässbohrer-Setra att tillverka fyra bussar om dagen.
1965 kom S 15, den första bussen utrustad med en Voithretarder.
Utvecklingen fortsatte, men den första generationens Setra avlöstes av en helt ny generation först 1967 då 100-modellerna introducerades. Modellserien karakteriseras av mer kantiga former än tidigare, rymligare interiör med högre passagerarkomfort och högre invändig takhöjd. Produktionen industrialiserades mer genom att de olika modellerna i serien fick mer gemensamma komponenter i den andra generationen av Setras modulsystem.
1976 lanserades så Setras 200-serie med sex olika modeller. Mjukare linjer, separat värme och ventilation för föraren var några av nyheterna. 1981 presenterade Setra sin första dubbeldäckare, S 228 DT och 1984 blev Setra första bussmärke med ABS-bromsar som standard i sina bussar. Modellserien hängde med ända till 1991 då Setra lanserade 300-serien efter sex års utvecklingsarbete.
1991 var det dags för nästa generation turistbussar från Setra, 300-serien med lite mjukare, svepande linjer i designen. Det som, i alla fall i branschen, nog uppmärksammades mest var backspeglarna. De uppvärmda, hängande speglarna som kunde justeras från förarplatsen fick med tiden många efterföljare bland busstillverkarna – och nu börjar de ersättas med digitala backspeglar.
Med 300-serien införde Setra också kategorierna TopClass, ComfortClass och MultiClass för att det skulle vara lättare att överblicka det växande produktsortimentet. Setra arbetade nu inte längre enbart med turistbussar utan också med bussar som skulle kunna användas för olika trafikuppgifter: linjetrafik, regiontrafik, långlinjetrafik och enklare beställningstrafik.
År 2001 introducerade så Setra sin TopClass 400 med den karakteristiska designen La Linea, ett kromat band som svepte längs sidan och gav bussen ett helt eget utseende. 400-serien utökades 2004 med ComfortClass 400 turistbussar och i september 2005 kom MultiClass 400 med sikte på regional linjetrafik. 400-serien växte undan för undan och kom så småningom att omfatta mer än 20 modeller.
Efter fyra års utvecklingsarbete var det så dags för Setra att presentera en ny generation, 500-serien, med ComfortClass 500 som förstling. Året var 2012. Utseendemässigt var den största skillnaden mot föregångaren den nerdragna kromade linjen längst bak på bussidorna samt en utvecklad aerodynamisk form. TopClass 500 följde 2014. Flaggskeppet i serien, dubbeldäckaren S 531 DT började serieproduceras 2019.
Lämna ett svar