Volkswagenägda Traton Group, där Scania och MAN ingår, ska fram till år 2025 investera totalt 1,6 miljarder euro, drygt 16 miljarder kronor, i forskning och utveckling av elektrifierade fordon. Samtidigt bantar Traton budgeten när det gäller utveckling av konventionella drivlinor till en femtedel av dagens nivå. Traton fokuserar på batteridrivna fordon, även för långväga transporter, uppger koncernen i ett pressmeddelande.
Tidigare hade Traton planerat att investera en miljard euro i utvecklingen av elfordon till 2025, men eftersom man nu ökar satsningen drar koncernen också ner på utvecklingen av konventionella drivlinor.
Satsningen på eldrift gäller både bussar och lastbilar.
– Övergången kommer inte att ske över en natt. Den kommer att ske gradvis, vara hållbar och är beroende av att det finns laddinfrastruktur, säger Tratons koncernchef Matthias Gründler.
De olika varumärkena inom Traton har redan satt upp konkreta mål för 2025 och 2030. Av Scanias europeiska försäljning 2025 ska eldrivna bussar och lastbilar svara för tio procent. Samtidigt ska hälften av MAN:s bussar då vara eldrivna. År 2030 ska vartannat fordon som säljs av Scania vara eldriven och minst 60 procent av MAN:s varubilar och 40 procent av MAN:s tunga lastbilar vara emissionsfria.
Tratons huvudfokus är batteridrivna fordon, men koncernen ser också en öppning för vätgasdrift på en del nischmarknader. Men oftast kommer batteridrivna fordon att vara både mer ekonomiska och mer miljövänliga, menar Matthias Gründler.
– En av de största nackdelarna med vätgasdriv(alltså bränslecellsdrift) är den låga energieffektiviteten. Endast en fjärdedel av den energi som utvinns vid källan används för att driva fordonet medan tre fjärdedelar går förlorat på vägen, säger han.
Men det innebär inte att vätgasdrift är ute. Ett exempel på när det kan passa är enligt Traton långväga busstrafik där stoppen på vägen inte är tillräckligt många eller långa för att ladda dem tillräckligt.
Lämna ett svar