Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Satsar 36 miljarder på bättre busstrafik

Den konservativa brittiska regeringen satsar 36 miljarder kronor på busstrafiken i England. Bilden är från Manchester. Foto: Wikimedia Commons/Kk70088.

Den konservativa brittiska regeringen gör en jättesatsning på busstrafik i England. Totalt satsar regeringen tre miljarder pund, cirka 36 miljarder kronor, på att utveckla busstrafiken i landet. Premiärminister Boris Johnson presenterade på måndagen satsningen som bland annat innebär tusentals nya, el- och bränslecellsbussar, satsning på utsläppsfri busstrafik i städerna, mängder av nya busskörfält, enklare taxesystem som täcker både buss och tåg, fler turer med mera. Satsningen är en del av den brittiska regeringens gröna återstartsplan efter pandemin.

Den brittiska bussbranschens organisation CPT (Confederation of Passenger Transport) applåderar satsningen som är unik i Europa.

– Strategin öppnar för en väldig förändring, bort från bilen och mot en grön återhämtning. Strategin måste nu matchas med lokala satsningar för att sätta bussen i centrum i persontransportsektorn, kommenterar CPT:s vd Graham Vidler.

– Det är fantastiskt att se att regeringen delar vår ambitiösa plan att ska en bättre busstrafik, byggd på privata investeringar och i samarbete med lokala myndigheter.

Snabbare och samordnat
Det här är en del av inslagen i den brittiska regeringens mångmiljardsatsning på bussen, National Bus Strategy (klicka här för att ladda ner dokumentet):

Den brittiska regeringens spektakulära satsning pop busstrafiken i England presenteras i Bus Back Better.

Bussarna ska komma fram snabbare genom att hundratals nya busskörfält ska etableras på alla gator i städerna där det idag råder trängsel och där det finns busstrafik, förutsatt att vägutrymmet medger det. Bussprioritering införs i stor skala vid trafikljus.

Den på en del platser röriga, fragmenterade busstrafiken med konkurrerande företag som inte är samordnade ska städas upp genom att lokala myndigheter och bussföretag ska arbeta tillsammans i partnerskap. Det innebär ett slut för den helt avreglerade, kommersiella marknad som etablerades utanför London 1986. Istället ska kommuner/städer och operatörer ingå partnerskap eller upphandla trafik för att kunna få statligt stöd. Detta blir en förutsättning för fortsatt pandemistöd från staten till kollektivtrafiken redan i sommar.

Taxorna ska förenklas och ha ett takpris som gör att människor kan ta bussen så många gånger om dagen som de vill utan att reskostnaden skjuter i höjden. Biljetter och tidtabeller ska integreras mellan olika företag så att det blir lätt för resenärer att byta mellan tåg och buss. Alla bussar i landet ska kunna ta kontaktlösa betalningar med betalkort. Trafiken ökas kvällstid och under veckoslut.

Emissionsfritt
En storsatsning görs på emissionsfri busstrafik, samtidigt som brittiska busstillverkare får en skjuts framåt. 4 000 nya, brittiskbyggda el- eller vätgasbussar ska sättas i trafik. Städer och regioner i England ska gå över till emissionsfri busstrafik, samtidigt som brittiska busstillverkare stöds. Stopp för försäljning av nya dieselbussar införs.

– Bussen är både livlina och befriare, gör att människor kan komma till jobb som de annars inte skulle kunna ta och transporterar seniorer och unga så att de kan träffa sina vänner. De håller stadskärnorna levande och skyddar miljön, sa premiärminister Boris Johnson när strategin presenterades på måndagen.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)