Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största resmässan lockade 65 700 digitalt

En av paneldebatterna på årets digitala upplaga av ITB i Berlin. Foto: Messe Berlin.

Världens största resmässa, ITB i Berlin, lockade i år hela 65 700 fackbesökare, eller snarare fackdeltagare under fem dagar. Det kunde arrangörerna konstatera när ITB avslutades på fredagseftermiddagen. Hela årets upplaga av mässan var digital på grund av covid-19-pandemin. Förra året tvingades arrangörerna att ställa in jättemässan med bara några dagars varsel när pandemin slog till med full kraft i Europa. För att markera skillnaden mot ”normala” ITB var årets arrangemang döpt till ITB Berlin NOW.

Av de 65 700 som besökte ITB Berlin NOW:s plattform under de fem dagarna var nästan två tredjedelar internationella deltagare. 3 513 utställare från 120 länder som representerade destinationer, hotellkedjor och IT-företag medverkade också och presenterade sina produkter och tjänster.

Även mediaintresset var stort med över 1 000 fackjournalister och resebloggare från 54 länder som bevakade arrangemanget som i likhet med vanliga ITB innehöll många seminarier, föredrag, paneldebatter och presskonferenser. Ett av de genomgående temana var naturligtvis hur resebranschen kan övervinna pandemins effekter och starta en framgångsrik återhämtning.

Nästa gång räknar arrangörerna med att ITB hålls i vanlig ordning i Berlin den 9 – 13 mars 2022.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)