Den 6 maj börjar expressbussjätten FlixBus´ systerföretag FlixTrain köra tåg i Sverige. Först ut är linjen Stockholm – Göteborg. Biljetterna kommer att kosta från 129 kronor för en enkel resa och biljettförsäljningen startar idag, onsdag. Sverige blir bolagets första internationella expansion efter betydande framgångar i Tyskland.
– FlixTrains ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla, oavsett storlek på plånboken. Vi anser att FlixTrain fyller ett tomrum på en växande marknad. Vi kommer dessutom kunna erbjuda ett integrerat buss- och tågnätverk med FlixBus och FlixTrain i kombination. Detta kommer förhoppningsvis uppmuntra fler att resa kollektivt, säger Peter Ahlgren FlixBus nordiska vd.
Torsdagen den 6 maj kl 07.30 avgår de första gröna tågen från Göteborgs och Stockholms Central.
Inledningsvis kommer tågen att köra 38 avgångar per vecka med 2-3 avgångar per dag och riktning med stopp i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping.
Sträckan Stockholm – Göteborg kommer att ta 3tre timmar och 25 minuter. Tågen har plats för upp till 562 passagerare utspridda på sex vagnar. Tågen körs på förnybar el.
– Vi kommer att ha avgångar under de tider då efterfrågan är högst. Att ta FlixTrain mellan Stockholm och Göteborg är nästan lika tidseffektivt som att ta flyget, men med betydligt mindre klimatpåverkan, säger Peter Ahlgren.
Biljetter köps på företagets hemsida, i apparna FlixBus och FlixTrain, i biljettautomater på Stockholms respektive Göteborgs central och genom återförsäljare, exempelvis Pressbyrån. Som första tågbolag i Sverige erbjuder även FlixTrain upp till fyra bokningsbara cykelplatser per avgång för den som vill ha med sig cykel på tåget.
Ombord finns internet, eluttag vid varje sittplats och tillgång till filmer och ljudböcker ingår i priset. FlixTrain följer också myndigheternas föreskrifter och rekommendationer när det gäller covid-anpassning. Det innebär bland annat att man tills vidare endast säljer varannan plats i tågen.
Liksom FlixBus, bygger FlixTrains affärsmodell på partnerskap med välrenommerade transportbolag. I Sverige har man inlett ett samarbete med Hector Rail. De kommer att stå för själva tågresan, dvs lok, lokförare, tågvagnar och ombordanställda, medan FlixTrain kommer att ansvara för marknadsföring, biljettförsäljning och kundsupport.
– Hector Rail är en stabil och kunnig partner med en gedigen erfarenhet av järnvägstransporter. Att de även har erfarenhet av att köra passagerartrafik är en bonus. Med över 200 kunniga lokförare känner vi oss trygga i vårt val av partner, säger Peter Ahlgren.
Hector Rail verkar vara ett stabilt företag! Enligt allabolag.se så var förlusten bara 305 miljoner för 2019!
Stabila röda siffror bakåt i tiden. Renoverade tågvagnar som ser ut att vara från mitten av 70 talet, men jag kan ha fel på den fronten.