Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt busslinjenät i Örebro

Örebro är en av de städer i landet som idag har den långsammaste kollektivtrafiken. Det vill politikerna ändra på genom att införa ett nytt linjenät som stimulerar fler att resa kollektivt. Foto: Region Örebro.

Politikerna i samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro vill införa ett helt nytt linjenät för Örebros stadsbussar med två BRT-linjer, tre stomlinjer och två stadslinjer. Idag tillhör Örebro de städer som har långsammast stadstrafik i Sverige, vilket gör att bussen inte är ett konkurrenskraftigt alternativ till bilen. Antalet resenärer är också lågt jämfört med andra städer i samma storlek, samtidigt som befolkningsmängden i staden ökar.

– Kollektivtrafiken måste vara ett attraktivt val för invånarna i Örebro. Den behöver vara snabb, bekväm, pålitlig och miljösmart. Genom att införa snabbussar och samtidigt förnya vårt befintliga stadslinjenät, finns stor potential att öka det kollektiva resandet i staden och därmed minska vår gemensamma klimatpåverkan, säger kollektivtrafikchef Fredrik Eliasson.

Det förslag som nu har tagits fram karakteriseras av enkelhet, få linjer med högt utbud samt rakare och snabbare linjedragningar.

Förslaget omfattas av sju linjer, varav två linjer klassas som BRT -linjer, tre som stomlinjer och två som stadslinjer med Resecentrum som den centrala bytespunkten för samtliga linjer. Det ska underlätta byten dels mellan alla stadslinjer, dels till och från regiontrafik och tåg. Ambitionen är att det nya linjenätet ska kunna införas i slutet av år 2023.

– Stadstrafiken i Örebro ska präglas av effektiv linjedragning där människor bor och jobbar. I dag har Örebro Sveriges långsammaste kollektivtrafik, en del beror på hur gatorna är utformade men även hur bussarna går genom staden vilket är viktigt för att minimera restiden, därför lägger vi fram detta förslag. Tanken är att med samma ekonomiska ram, kunna få ut mer bussresor för pengarna, säger Nina Höijer(S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

– Vi har tagit fram ett förslag som består av färre men snabbare och rakare busslinjer. I kombination med att vi inför BRT-systemet gör det att vi kommer att kunna erbjuda tätare avgångar och kortare restid i de områden där resandet är som störst, säger Magnus Lagergren(KD), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Förslaget går nu ut på remiss och enligt planerna ska det nya linjenätet kunna klubbas definitivt i slutet av året.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)