Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Underkänt – EU-kommissionen motarbetar biodrivmedel”

EU-kommissionen motarbetar biodrivmedel och fordon som kan drivas med biodrivmedel. Svebio och Sveriges Bussföretag riktar hård kritik mot det förslag till klimatlag som presenterades av EU på onsdagsmorgonen. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen får skarp kritik från flera håll i Sverige. Svenska Bioenergiföreningen (Svebio) ger EU-kommissionen underkänt på flera punkter när det gäller EU:s så kallade taxonomi. Sveriges Bussföretag instämmer i kritiken. ”Kommissionen motarbetar biodrivmedel och fordon som kan drivas med biodrivmedel”, skriver Svebio i ett pressmeddelande där man pekar på att taxonomin kan innebära ett stopp för tillverkning av fordon för biodrivmedel.

Uppgörelsen handlar om det som kallas EU:s taxonomi, en EU-förordning som styr vilka investeringar som ska klassas som hållbara. Svebios kritik mot förslaget till taxonomi är hård.

– Vi ger EU-kommissionen underkänt på flera punkter när vi nu läser det slutliga förslaget till taxonomi för hållbara investeringar. Kommissionen motarbetar biodrivmedel och fordon som kan drivas med biodrivmedel. Och man föreslår ett byråkratiskt regelverk med klimatplaner för enskilda skogsägare, inklusive för mycket små skogsskiften. Enligt kommissionen är det hållbart att tillverka utrustning för solenergi och vindkraft, men bioenergiteknik nämns inte alls. Det är bara några exempel på svagheter i förslaget, säger Gustav Melin, vd i Svebio.

Sveriges Bussföretag uppger för bussmagasinet.se att organisationen delar Svebios slutsatser. Bussföretagen menar också att den obefintliga kopplingen till andra för busstrafiken styrande EU-regelverk, såsom Clean Vehichle Directive, är ett bekymmer i det omarbetade, slutliga förslaget till EU:s taxonomi för hållbara investeringar som presenterades på onsdagsmorgonen.

Svebio konstaterar att EU:s krav på nollutsläpp vid avgasröret från 2026 för alla bilar och huvuddelen av andra fordon innebär att bara elektrifiering och vätgas godkänns som hållbar teknik.

Tillverkning av biodrivmedel och biogas inkluderas i taxonomin men den verksamheten blir på sikt meningslös om det inte produceras några nya fordon som kan använda dessa förnybara drivmedel, konstaterar Svebio.

Biodrivmedel får inte heller tillverkas av åkergrödor som kan ätas av djur eller människor. Detta trots att etanol och rapsdiesel är godkända i EU:s förnybartdirektiv om man uppfyller direktivets hållbarhetskriterier. Det innebär att förslaget stoppar RME som används i mycket busstrafik.

– Vi ifrågasätter om taxonomin är rätt metod att styra klimatpolitiken i EU. Att upprätta ett regelverk som skiljer på hållbara och icke hållbara lösningar ger utrymme både för fritt tyckande och lobbying från olika branscher, företag och medlemsländer. Det är bättre att styra med koldioxidskatter, utsläppshandel och miljölagstiftning, och sedan lämna till finansmarknadens aktörer att verka på en fri finansmarknad utan politiska pekpinnar, säger Gustav Melin.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)