Två franska företag planerar att redan i år inleda en storskalig tillverkning av bränslecellsbussar Det är busstillverkaren Safra och Symbio (ägt av Michelin och Faurecia) som nu har presenterat planer på att tillverka 1 500 bränslecellsbussar med leveransstart i december i år. Redan nu finns bränslecellsbussar tillverkade av Safra med teknik från Symbio i trafik i flera franska städer: Artois-Gohelle, Versailles och Le Mans.
Safra och Symbio började arbeta tillsammans 2019 med sikte på att utveckla och sälja bränslecellsbussar.
Safra är en liten busstillverkare, men har nyligen investerat i en utbyggnad av sin fabrik för att minska produktionstiderna och -kostnaderna.
– Vi har nu startat den första fasen för att öka vår produktionskapacitet. Detta första steg gör det möjligt för oss att snart tillverka 140 bussarom året. Därefter planerar vi att investera motsvarande cirka 1,2 miljarder kronor under en tioårsperiod för att öka produktionskapaciteten och fortsätta att sänka kostnaderna, säger Vincent Lemaire, vd för Safra.
– Med bussen Businova är Safra idag den enda franska busstillverkare som producerar vätgasbussar.
Bussarna kommer att förses med teknik från Symbio med en 45 kW bränslecellsmodul som strängt taget bara är att stoppa in i bussen för att den ska vara klar att köra. Enligt Symbio är bränslecellsmodulen färdig för massproduktion och innehåller också andra nödvändiga komponenter som en kompressor och elomvandlare.
Symbio uppger också att företaget har börjat bygga vad man hävdar är Europas största bränslecellsfabrik i Saint Fons, Frankrike, där man så småningom kommer att kunna producera 60 000 bränslecellssystem per år.
Såväl Safra som Symbio menar att deras satsning är i linje med EU:s bränslecellsstrategi och siktar i ett längre perspektiv på en internationell expansion.
Faurecia och Michelin bildade Symbio i november 2019 och planerar att till 2030 årligen producera 200 000 bränslecellsmoduler för biltillverkare i hela världen. Symnbio ska också leverera bränslecellstekniken till bränslecellsdrivna paketbilar från Opel, Peugeot och Citroën.
De företag som nu tillsammans satsar på produktion av bränslecellsbussar har stora muskler. Symbios ena delägare Michelin är mest känd för sin däckverksamhet men arbetar också inom en rad andra områden och har globalt cirka 124 000 medarbetare. Faurecia är en stor leverantör till fordonsindustrin globalt, har cirka 114 000 medarbetare i 35 länder och arbetar inom en rad områden, från utsläppsfri mobilitet till fordonsinteriörer. Busstillverkaren Safra är minstingen i gruppen.
Lämna ett svar