Räkenskapsåret 2020/2021 blev ett rekordår för Nordens största bussoperatör, Nobina. En stor del av det förbättrade resultatet beror på Nobinas dotterbolag Samtrans. Nobinas omsättning ökade under räkenskapsåret med 1,3 procent till 10,8 miljarder kronor och rörelseresultatet förbättrades från 597 till 689 miljoner kronor. Resultatförbättringen satte extra fart under räkenskapsårets fjärde kvartal, december 2020 – februari 2021. Det framgår av Nobinas bokslutkommuniké som presenterades på fredagsmorgonen. Nobina tillämpar brutet räkenskapsår, vilket innebär att rapporten omfattar tiden mars 2020 – februari 2021.
Under helåret uppgick Nobinas nettoomsättning till 10,787 miljarder kronor, en ökning med 1,3 procent. Under fjärde kvartalet blev omsättningen 2,86 miljarder kronor, en ökning med 9,8 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.
Fjärde kvartalets rörelseresultat blev 156 miljoner kronor mot 64 miljoner samma period förra räkenskapsåret.
Det innebär att Nobina under 2020/2021 nådde sin högsta omsättning och sitt starkaste resultat någonsin, vilket föranledde företaget att för några veckor sedan gå ut med en positiv vinstvarning (klicka här).
Nobinas koncernchef Magnus Rosén konstaterar att Samtrans stod för en ansenlig del av resultatförbättringen sedan man under våren 2020 ställde om verksamheten till att inriktas på tester av covid-19.
– Idag är Samtrans den ledande aktören inom mobil självprovtagning av covid-19 i Sverige och i slutet av 2020 förlängdes avtalet med Folkhälsomyndigheten till december 2021 med möjlighet till förlängning även för hela 2022. Samtrans kommer också bistå med logistik för vaccinationer av covid-19, skriver Magnus Rosén i Nobinas bokslutskommuniké.
Magnus Rosén konstaterar också att Nobina även inom den upphandlade linjetrafiken har lyckats kompensera sig för det halverade resandet och delvis nedstängda marknader. Det har man nått genom nya kontrakt inom extratrafik och ersättningstrafik liksom genom att tillfälligt förhandla om incitamentsavtal med regionala kollektivtrafikmyndigheter.
Nobinas koncernchef ser också positivt på framtiden.
– Det finns stor anledning att förvänta sig en återgång till tidigare resvanor under det kommande året även om ingen vet hur snabbt det går. Det är dessutom bortom allt tvivel att den politiska miljöagendan stödjer kollektivt resande. Att resa med buss är hållbart. 84 procent av våra bussar drivs med grön el eller förnybara drivmedel och i Sverige är andelen 99 procent, skriver Magnus Rosén.
Han påpekar att företaget har vunnit nya kontrakt där elbussar dominerar i såväl Danmark som Finland.
– Dessa kontrakt tillsammans med kommande trafikstarter med elbuss i Piteå och Malmö leder till att Nobina är Nordens största aktör inom el-buss. Det innebär också att vi tar oss ett steg närmare vårt nya klimatmål om att minska koldioxidutsläppen per körd kilometer med 80 procent fram till 2030.
Magnus Rosén bedömer också att den digitala utvecklingen kommer att förändra resandet och att Nobinas app Travis ska fortsätta att utvecklas med olika mobilitetslösningar: bildelning, cyklar, el-scootrar som el-taxi i erbjudandet i tillägg till buss och tåg.
Han konstaterar att Nobina i förhållande till konkurrenterna har en hög lönsamhet.
– Vi är noga med att endast vinna kontrakt med potential till attraktiva marginaler, vilket delvis håller tillbaka den organiska tillväxten men samtidigt säkerställer hög lönsamhet. Parallellt växer vi genom systematiska förvärv. Pandemins effekter på övriga aktörer inom vår industri ökar möjligheterna att dra ytterligare fördel av vår storlek och finansiella styrka, skriver Magnus Rosén.
Lämna ett svar