Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad räckvidd med solceller på busstaket

Tillsammans med ett annat företag, Sono Motors, ska MAN undersöka användning av solceller på bland annat eldrivna minibussar. Bild: MAN.

Buss- och lastbilstillverkaren MAN ska tillsammans med det tyska företaget Sono Motors undersöka möjligheterna att använda solceller på bland annat företagets eldrivna minibuss eTGE. Det kan öppna för en ökad räckvidd för elbussar och andra elfordon, men solenergin kan också användas för att driva olika system i fordonen, exempelvis luftkonditionering.

Bakgrunden till den avsiktsförklaring som de båda företagen har skrivit under är att bussar och andra nyttofordon är lämpade för att utrustas med solceller eftersom de har stora ytor där cellerna kan monteras. Solo Motors solceller är därtill lätta, robusta och kan anpassas till fordonets form eftersom den använder polymerer.

Solcellerna ska dock inte ersätta batterier eller bränsleceller. Däremot kan de minska energibehovet från batterierna och göra att de inte behöver laddas lika ofta som annars.

Till en början ska tre olika versioner av MAN:s eTGE utrustas och testas med solceller: en minibuss, en skåpbil och en kylbil. På samtliga ska fokus ligga på att antingen öka det batteridrivna fordonets räckvidd eller att göra bussen självförsörjande med el till olika system som luftkonditionering.

– Våra båda företag ska nu gemensamt testa olika prototyper med integrerad solenergi. Syftet är att ta reda på hur mycket energi som man under året kan få från solcellerna. Därefter kan vi bedöma om tekniken är lönsam för våra kunder, samtidigt som den skonar miljön, säger Dennis Affield på MAN Truck & Bus.

Sono Motors arbetar också med att utveckla en elbil som klarar att köra upp till 255 kilometer enbart på solenergi men som också kan laddas vid vanliga laddstationer. Bilen, The Sion, ska sättas i serieproduktion 2023 och går redan nu att beställa. Prislappen är cirka 260 000 kronor.

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)