Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svealandstrafiken i projekt om snabbare elektrifiering

Svealandstrafiken är först i Västerås med depåladdning av tunga bussar. Foto: Svealandstrafiken.

Svealandstrafiken går in i ett projekt för att snabba på elektrifiering och effektivisering av transportsystemet i Västerås. Svealandstrafiken är det samhällsägda bussföretag eom kör en stor del av busstrafiken i regionerna Västmanland och Örebro län. Syftet med projektet är att skaffa ny kunskap och en tydligare förståelse för hur elektrifiering, digitalisering och skapande av tjänster kan utveckla transportsystemet.

– Innovationssamarbeten är viktig del av vårt företags utveckling. Det här projektet kommer att ge oss ännu mer kunskap om digitalisering och tjänstefiering av transportsystemet säger Geert Schaap, chef för hållbarhet och innovation på Svealandstrafiken.

Genom att få samhällets aktörer att jobba tillsammans är tanken att utvecklingen ska ske så effektivt som möjligt. I projektet Förstudie för effektiva och uppkopplade transportsystem i Västerås ingår förutom Svealandstrafiken även Västerås stad, BioDriv Öst, ABB, Mälardalens högskola, Tvinn, Mälarenergi, och Bostads AB Mimer.

Gert Schaap, chef för hållbarhet och innovation på Svealandstrafiken. Foto: Svealandstrafiken.

Svealandstrafiken beställde i höstas tio nya elbussar från Volvo, med planerad leverans i början av 2022. Installation av laddare för dessa bussar pågår och Svealandstrafiken blir i och med detta först ut i Västerås med depåladdning för elektrifierade tunga fordon.

– Genom att delta i projektet får vi möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter. Vi vill inspirera fler fordonsparkägare och fastighetsägare att satsa på elektrifiering av tunga fordon, säger Geert Schaap.

Målet med projektet är, uppger Svealandstrafiken, att skapa en plattform för samarbete och forskning som påskyndar elektrifieringen och effektiviseringen av transportsystemet i Västerås.

Inom projektet kommer ny kunskap att tas fram för att öka aktörernas förståelse för sina respektive roller i det föränderliga systemet kring tre teman: elektrifiering, digitalisering och tjänstefiering av transportsystemet.

Efter projektets slut ska kunskap från förstudien kunna integreras i andra elektrifieringsprojekt.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)