”En stor del av landets kollektiva resealternativ kan ställas in i sommar, i en tid då många sett fram mot att äntligen kunna resa och möta nära och kära.” Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Tågföretagens branschchef Björn Westerberg i en debattartikel i fredagens Svenska Dagbladet (klicka här).
Bakgrunden är att regeringen vill förlänga restriktionerna i den långväga buss- och tågtrafiken. Det innebär att tåg och bussar på linjer över 150 kilometer bara får använda hälften av platserna ombord.
– Den persontransportnäring som drabbats hårt i spåren av coronakrisen fick ännu sämre förutsättningar än tidigare. Många företag i bussbranschen valde därför att helt ställa in all fjärrtrafik, då flera av dessa är privata familjeföretag och för dem finns helt enkelt inte möjligheten att köra med förlust, skriver Anna Grönlund och Björn Westerberg.
De pekar på att branschen redan i februari, när restriktionerna infördes, lämnade förslag på hur de skulle kunna ändras för att möta både hårda krav på minskad smittspridning samtidigt som företagen ges möjlighet att köra trafiken utan förluster.
– Dock tog regeringen ingen som helst hänsyn till de konstruktiva synpunkter som branschen hade på utformningen av restriktionerna, skriver företrädarna för buss- och tågföretagen.
– Nu har regeringen meddelat att man vill förlänga restriktionerna till och med 14 augusti och i det förslag som sänts ut har inget ändrats jämfört med det ursprungliga – av en lång rad remissinstanser hårt kritiserade – förslaget.
Anna Grönlund och Björn Westerberg uppmanar nu regeringen att se över restriktionernas utformning i linje med branschens förslag innan beslut om förlängning. De vill också att riktade stöd för tåg och bussar införs.
– Säkerställ att de företag som bedriver långväga kollektivtrafik överlever pandemins effekter så att vi kan resa kollektivt även i framtiden. Persontransportbranschen var först in i krisen, och riskerar att komma sist ur.
Lämna ett svar