Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Inställd långväga trafik hotar i sommar”

Hotad trafik. Foto: Ulo Maasing.

”En stor del av landets kollektiva resealternativ kan ställas in i sommar, i en tid då många sett fram mot att äntligen kunna resa och möta nära och kära.” Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Tågföretagens branschchef Björn Westerberg i en debattartikel i fredagens Svenska Dagbladet (klicka här).

Bakgrunden är att regeringen vill förlänga restriktionerna i den långväga buss- och tågtrafiken. Det innebär att tåg och bussar på linjer över 150 kilometer bara får använda hälften av platserna ombord.

– Den persontransportnäring som drabbats hårt i spåren av coronakrisen fick ännu sämre förutsättningar än tidigare. Många företag i bussbranschen valde därför att helt ställa in all fjärrtrafik, då flera av dessa är privata familje­företag och för dem finns helt enkelt inte möjligheten att köra med förlust, skriver Anna Grönlund och Björn Westerberg.

De pekar på att branschen redan i februari, när restriktionerna infördes, lämnade förslag på hur de skulle kunna ändras för att möta både hårda krav på minskad smittspridning samtidigt som företagen ges möjlighet att köra trafiken utan förluster.

– Dock tog regeringen ingen som helst hänsyn till de konstruktiva synpunkter som branschen hade på utformningen av restriktionerna, skriver företrädarna för buss- och tågföretagen.

– Nu har regeringen meddelat att man vill förlänga restriktionerna till och med 14 augusti och i det förslag som sänts ut har inget ändrats jämfört med det ursprungliga – av en lång rad remiss­instanser hårt kritiserade – förslaget.

Anna Grönlund och Björn Westerberg uppmanar nu regeringen att se över restriktionernas utformning i linje med branschens förslag innan beslut om förlängning. De vill också att riktade stöd för tåg och bussar införs.

– Säkerställ att de företag som bedriver långväga kollektivtrafik överlever pandemins effekter så att vi kan resa kollektivt även i framtiden. Person­transport­branschen var först in i krisen, och riskerar att komma sist ur.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)